Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/54840
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorEmanuelle de Oliveira Silvapt_BR
dc.creatorRafael Correa Aranhapt_BR
dc.creatorAnnelise Júlio-Costapt_BR
dc.creatorDiego Couto de Las Casaspt_BR
dc.creatorPedro Pinheiro-Chagaspt_BR
dc.creatorFernanda Oliveira Ferreirapt_BR
dc.creatorGiulia Moreira Paivapt_BR
dc.creatorGuilherme Maia de Oliveira Woodpt_BR
dc.creatorIsabella Starling-Alvespt_BR
dc.creatorLarissa de Souza Salvadorpt_BR
dc.creatorMariuche Rodrigues de Almeida Gomidespt_BR
dc.creatorMaria Raquel Santos Carvalhopt_BR
dc.creatorRicardo José de Mourapt_BR
dc.creatorJúlia Beatriz Lopes-Silvapt_BR
dc.creatorVitor Geraldi Haasept_BR
dc.date.accessioned2023-06-12T20:09:41Z-
dc.date.available2023-06-12T20:09:41Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.volume12pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage74pt_BR
dc.citation.epage101pt_BR
dc.identifier.issn2075-9479pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/54840-
dc.description.abstractMathematics learning difficulties (MLD) are associated with lower income, employability and psychosocial adaptation, however, the identification of children with MLD is hampered by the absence of reliable cognitive and biological markers. Performance in arithmetic below a cut-off score on a standardized achievement test is one of the criteria adopted to diagnose math disability or dyscalculia. One of the main psychometric instruments available in Brazil for this type of diagnosis is the Brazilian School Performance Test. In this paper, we analyze four aspects of the psychometric validity of the TDE Arithmetic subtest, 1st edition: construct validity, dimensionality, internal consistency, criterion validity, convergent/divergent validity and content validity. The study was conducted with 2226 children from the 2nd to the 5th grade, and a smaller group with 927 children. The results suggest associations of the test with demographic aspects such as gender, school year and type of school. Moreover, indicate that the TDE items are organized in hierarchically increasing difficulty level, divided into two factors categorized by difficulty level. Internal consistency analysis resulted in satisfactory indicators. The results of the criterion validity analysis suggest that the performance of children with Arithmetic and Spelling difficulties, classified by the TDE, in the Calculation and Arabic Number Writing tasks was significantly lower than that of children without difficulties. In addition, both Arithmetic TDE and Spelling TDE were able to discriminate difficulties in Calculation and Arabic Number Writing tasks with more than 66% accuracy. The results indicate that the TDE Arithmetic subtest is able to identify children with difficulties in numerical cognition, more specifically in Calculation and Arabic Number Writing. However, it is important to emphasize that the TDE Spelling subtest also correlates with numerical tasks.Keywords: dyscalculia,learning disorders,psychometrics,mathematical learning difficulties, Scholar Achievement Test.pt_BR
dc.description.resumoAs dificuldades de aprendizagem da matemática (DAM) se associam a menor renda, empregabilidade e adaptação psicossocial, entretanto, a identificação de crianças com DAM é dificultada pela ausência de marcadores cognitivos e biológicos confiáveis. Um dos critérios diagnósticos do transtorno específico de aprendizagem da matemática ou discalculia é o desempenho em aritmética situado abaixo de um ponto de corte em teste padronizado de desempenho. Um dos principais instrumentos psicométricos disponíveis no Brasil para esse tipo de diagnóstico é o Teste de Desempenho Escolar (TDE). No presente artigo, nós analisamos alguns aspectos da validade psicométrica do subteste Aritmética do TDE, 1ª edição: validade de construto, dimensionalidade, consistência interna, validade de critério, validade convergente/divergente e validade de conteúdo. O estudo foi conduzido com 2226 crianças do 2º ao 5º ano escolar, e uma subamostra de 927 crianças. Os resultados sugerem associações do teste com aspectos demográficos como sexo, ano escolar e tipo de escola. Além disso, os itens do TDE são organizados em nível de dificuldade hierarquicamente crescente, divididos em dois fatores categorizados por nível de dificuldade. As análises de consistência interna resultaram em indicadores satisfatórios. Os resultados das análises de validade de critério sugerem que o desempenho de crianças com dificuldades de Aritmética e da Escrita, classificados pelo TDE, nas tarefas de Cálculos e Escrita de Numerais Arábico foi significativamente inferior ao das crianças sem dificuldades. Além disso, tanto o TDE Aritmética quanto o TDE Escrita foram capazes de discriminar com acurácia superior a 66% o desempenho nas tarefas de Cálculos e de Escrita de Numerais Arábicos. Os resultados indicam que o subteste de Aritmética do TDE é capaz de identificar crianças com dificuldades na escrita de numerais arábicos e na aritmética. Entretanto, é importante ressaltar que o subteste de Escrita também tem correlação com as tarefas numéricas. Palavras-chave: dificuldade de aprendizagem da matemática, Teste de Desempenho Escolar, validade psicométrica, aprendizagem da aritmética, discalculia.pt_BR
dc.description.sponsorshipCNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicopt_BR
dc.description.sponsorshipFAPEMIG - Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Geraispt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofNeuropsicología Latinoamericanapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectdificuldade de aprendizagem da matemáticapt_BR
dc.subjectTeste de Desempenho Escolarpt_BR
dc.subjectvalidade psicométricapt_BR
dc.subjectaprendizagem da aritméticapt_BR
dc.subjectdiscalculiapt_BR
dc.subject.otherDistúrbios da aprendizagempt_BR
dc.subject.otherEscolaridadept_BR
dc.subject.otherAritmetica - estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherDiscalculiapt_BR
dc.titlePara que serve o subteste de Aritmética do Teste de Desempenho Escolar?pt_BR
dc.title.alternativeWhat is the Arithmetic subtest of the Brazilian School Achievement Test good for?pt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.neuropsicolatina.org/index.php/Neuropsicologia_Latinoamericana/article/view/586pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-7756-3261pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9004-2009pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-8512-0113pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8505-0837pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-5055-5336pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4781-2706pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-0329-0328pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-1744-448Xpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9224-3242pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-1906-7702pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Para que serve o subteste de Aritmética do Teste de Desempenho Escolar_.pdf501.27 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.