Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/54892
Type: Artigo de Periódico
Title: Are “cool” executive function impairments more salient in ADHD symptoms than in reading disability?
Other Titles: Déficits em funções executivas “frias” são mais salientes nos sintomas de TDAH que na dificuldade de leitura?
Authors: Gabriela Koltermann
Natália Becker
Júlia Beatriz Lopes-Silva
Mariuche Rodrigues de Almeida Gomides
Giulia Moreira Paiva
Vitor Geraldi Haase
Jerusa Fumagalli de Salles
Abstract: Introduction: Reading disability (RD) and Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) symptoms often co-occur in school-age children. Methods: The present study evaluated the performance of 216 Brazilian children from 3rd and 4th grades on “cool” executive function (EF) abilities and phonological processing. The children were divided into three groups: those with ADHD symptoms only, those with RD only, and controls. Results: MANOVA analyses, controlling for age and nonverbal intelligence, showed worse performance for the RD group, compared to the ADHD symptoms group, on measures of phonological processing (phonemic awareness, phonological short-term memory, and lexical access) and “cool” EF components (orthographic verbal fluency and processing speed). The ADHD symptoms group did not differ from the control group on the majority of the “cool” EF tasks. Compared to the control group, the ADHD symptoms group and the RD group both showed significantly more errors in rapid automatized naming of figures, which evaluates the inhibition component of EF; performance on this task was similar for these groups. Conclusion: We conclude that children with RD have greater impairment in phonological processing and “cool” EF compared to those with ADHD symptoms. Furthermore, deficits in inhibitory control may be shared among children with both conditions.
Abstract: Introdução: Dificuldades de leitura (DL) e sintomas do Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade (TDAH) frequentemente coocorrem em crianças escolares. Métodos: O presente estudo comparou o desempenho em FE “frias” e processamento fonológico de 216 crianças brasileiras de 3ª e 4ª anos, que foram divididas em três grupos: apenas com sintomas de TDAH, apenas em DL e controles. Resultados: As análises de MANOVA, controlando para idade e inteligência não-verbal, indicaram que o grupo com DL apresentou desempenho significativamente inferior ao grupo com sintomas de TDAH nas medidas de processamento fonológico (consciência fonológica, memória verbal de curto prazo e acesso lexical) e em componentes das FE “frias” (fluência verbal ortográfica e velocidade de processamento). O grupo com sintomas de TDAH não se diferiram do grupo controle na maior parte das tarefas de FE “frias”. Ambos os grupos com sintomas de TDAH e DL apresentaram desempenhos significativamente menores (mais erros) em comparação às crianças de desenvolvimento típico na tarefa de Nomeação Seriada Rápida de figuras que avalia o componente de controle inibitório, e o desempenho foi semelhante entre os grupos. Conclusão: Conclui-se que crianças com DL apresentam maior comprometimento em processamento fonológico e FE “frias” em comparação àquelas com sintomas de TDAH e que déficits no controle inibitório podem ser compartilhados entre crianças com ambas as condições.
Subject: Transtorno do Deficit de Atenção com Hiperatividade
Dislexia
Cognição
Criança
Neuropsicologia
language: eng
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIA
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.1590/1980-57642020dn14-010008
URI: http://hdl.handle.net/1843/54892
Issue Date: 2020
metadata.dc.url.externa: https://www.scielo.br/j/dn/a/HzHDjCbmKjDY6kYsNm3CZRy/?lang=en
metadata.dc.relation.ispartof: Dementia & Neuropsychologia
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.