Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/54989
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorRachel Aparecida Ferreira Fernandespt_BR
dc.creatorCássio da Cunha Ibiapinapt_BR
dc.creatorAlberto Pena Pereira Timóteopt_BR
dc.creatorLeandro Fernandes Malloy-dinizpt_BR
dc.date.accessioned2023-06-15T23:43:40Z-
dc.date.available2023-06-15T23:43:40Z-
dc.date.issued2016-
dc.citation.volume26pt_BR
dc.citation.issueSupl6pt_BR
dc.citation.spageS15pt_BR
dc.citation.epageS18pt_BR
dc.identifier.doi10.5935/2238-3182.20160052pt_BR
dc.identifier.issn22383182pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/54989-
dc.description.abstractThe medical expertise is one of the main quality determinants for medical care provided to patients. It develops during the undergraduate course and also during the professional training, being subject to knowledge acquisition as well as how this knowledge is used, and is also subject to the clinical case approach. The processing of the accumulated knowledge for an accurate clinical application is called clinical reasoning, which is cate gorized by some authors in non-analytical or automatic clinical reasoning (System 1) and analytical or reflexive clinical reasoning (System 2). System 1, commonly used on routine cases, is characterized by a little or none mental effort to solve the cases, being fast and intuitive; System 2, in turn, applies to less common or more complex cases, and is prepared, aware and slow. Although both forms of clinical reasoning are equally effective to solve the cases, the medical professional should be prepared to use one or another, according to the complexity of the discussed case and to his own practical experience, in order to ensure a better diagnostic accuracy and a better approach to the patientpt_BR
dc.description.resumoA expertise médica constitui um dos principais determinantes da qualidade da assistência médica prestada ao paciente. Desenvolve-se ao longo do curso de graduação e da capacitação profissional, dependendo tanto da aquisição de conhecimento quanto da forma como esses conhecimentos são utilizados quando da abordagem do caso clínico. Ao processamento dos conhecimentos acumulados para adequada aplicação na clínica é dado o nome de raciocínio clínico, que é categorizado, por alguns autores, como raciocínio clínico não analítico ou automático (sistema 1) e raciocínio clínico analítico ou reflexivo (sistema 2). O sistema 1, comumente utilizado nos casos rotineiros, caracteriza-se por requerer pouco ou nenhum esforço mental na solução do caso, sendo rápido e intuitivo. O sistema 2, por sua vez, utilizado para solução de casos menos comuns ou complexos, é elaborado, consciente e lento. Embora ambas as formas de raciocínio clínico sejam igualmente eficazes na solução dos casos, o médico deve estar capacitado para utilizar uma ou outra, de acordo com a sua própria experiência prática e com a complexidade do caso abordado, para garantir maior acurácia diagnóstica e melhor abordagem ao paciente.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIApt_BR
dc.publisher.departmentMED - DEPARTAMENTO DE PEDIATRIApt_BR
dc.publisher.departmentMED - DEPARTAMENTO DE SAÚDE MENTALpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Médica de Minas Gerais-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação Médicapt_BR
dc.subjectSinais e Sintomaspt_BR
dc.subjectDiagnóstico Clínicopt_BR
dc.subjectTomada de Decisão Clínicapt_BR
dc.subjectTerapêuticapt_BR
dc.subjectQualidade da Assistência à Saúdept_BR
dc.subject.otherEducação Médicapt_BR
dc.subject.otherSinais e Sintomaspt_BR
dc.subject.otherDiagnóstico Clínicopt_BR
dc.subject.otherTomada de Decisão Clínicapt_BR
dc.subject.otherTerapêuticapt_BR
dc.subject.otherQualidade da Assistência à Saúdept_BR
dc.titleDinâmica de desenvolvimento do raciocínio clínico e da competência diagnóstica na formação médica – sistemas 1 e 2 de raciocínio clínicopt_BR
dc.title.alternativeThe dynamics of the development of clínical resoaning (sys tem 1 and 2) and diagnostic competence in medical trainingpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.rmmg.org/artigo/detalhes/1983pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.