Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/55023
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dc.creatorRenato Diniz Silveirapt_BR
dc.creatorPatricia Regina Guimarãespt_BR
dc.creatorKarla Gomes Nunespt_BR
dc.creatorCláudia Maria Generosopt_BR
dc.date.accessioned2023-06-16T20:38:05Z-
dc.date.available2023-06-16T20:38:05Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume45pt_BR
dc.citation.issueSuplemento 1pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/1981-5271v45.supl.1-20210131pt_BR
dc.identifier.issn1981-5271pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/55023-
dc.description.abstractIntroduction: This article reports on the experience of the mentoring program of the PUCMINAS Medicine Course in Betim, Minas Gerais. It highlights concepts, challenges and capabilities of this almost decade-old course. Education stimulates the emancipation of human beings and their potential, and mentoring programs are a powerful catalyst for this process. Experience report: The PUC Minas mentoring program is a mandatory activity, offering the student a space for welcoming, reflection, and care, conveyed by a teacher mentor. With hours of dedication, the mentor accompanies a class throughout the course by establishing regular meetings – with the whole class at the start and end of the semester, and with smaller groups frequently during the semester. Individual meetings take place according to the student’s demand. At the meetings, themes related to the daily routine in health institutions and related challenges are discussed, promoting the development of a physician’s identity. The mentor pays close attention for any deadlocks that arise in the training process, especially regarding student mental health. Discussion: Since it was introduced, the mentoring program at PUC Minas has become a consolidated element of the institution, playing an important role in the students’ training and the mentors’ learning. Formalizing the program is only the first step of the process, it is also necessary to disseminate a culture of care consistent with the principles of the course’s pedagogical project, the Curricular Guidelines for Medical Training and public health needs. Therein lies the challenge of achieving the graduate profile of a technically trained professional who is in a position to take care of himself and those he welcomes into the profession. Conclusion: The implementation of the mentoring program has generated a noticeable culture of Mentoring at the institution, reflected in the relationships between students and teachers, supporting a training that consists not only of technical aspects, but also the essence of care.pt_BR
dc.description.resumoIntrodução: O artigo visa relatar a experiência do Programa de Mentoring do curso de Medicina da PUC Minas em Betim, em Minas Gerais, destacando algumas concepções, desafios e potencialidades do percurso de quase uma década. O ato educativo é um estímulo à emancipação do ser humano e às suas potencialidades, e os programas de mentoring representam um potente catalisador desse processo. Relato de experiência: O Programa de Mentoring da PUC Minas é uma atividade obrigatória, que oferece ao discente um espaço de acolhimento, reflexão e cuidado por meio da referência de um professor mentor. Com horas de dedicação, o mentor acompanha uma turma ao longo do curso, estabelecendo encontros regulares com a turma inteira – no início e final do semestre – e frequentes com grupos menores no decorrer do semestre. Encontros individuais acontecem conforme a demanda do acadêmico. Nos encontros, discutem-se temas referentes ao cotidiano das instituições de saúde e aos desafios enfrentados por elas, de modo a promover o desenvolvimento da identidade médica. Ao mentor cabe atentar aos impasses que se colocam no processo de formação, especialmente sobre a saúde mental dos alunos. Discussão: No percurso do Programa de Mentoring da PUC Minas, percebem-se sua consolidação na instituição, seu papel na formação dos alunos e o aprendizado dos mentores. Observa-se que não basta apenas formalizar um programa, mas também é necessário disseminar uma cultura de cuidado coerente com os princípios do projeto pedagógico do curso, as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina e as necessidades do campo da saúde coletiva. Encontra-se aí o desafio de sustentar no perfil do egresso um profissional capacitado tecnicamente e em condições de cuidar de si e daquele que acolhe. Conclusão: Com a implementação do Programa de Mentoring, percebe-se a criação, na instituição, da cultura de mentoring, refletido nas relações entre alunos e professores, possibilitando uma formação que contemple, além dos aspectos técnicos, a essência do cuidado.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentHCL - HOSPITAL DAS CLINICASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Educação Médicapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTutoriapt_BR
dc.subjectEducação médicapt_BR
dc.subjectAcolhimentopt_BR
dc.subject.otherMedicina - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherEducação médicapt_BR
dc.subject.otherTutoriapt_BR
dc.subject.otherAcolhimentopt_BR
dc.titleO programa de mentoring da PUC Minas: relato de experiênciapt_BR
dc.title.alternativeThe mentoring program at PUC MINAS: an experience reportpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/rbem/a/HTRgGgRNF4dPkxfrypdFm4x/pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-8498-9079pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8932-2510pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9044-6003pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4389-1360pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

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