Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/55160
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Juliana Cesário Alvim Gomespt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5887911663531885pt_BR
dc.contributor.referee1Bernardo Gonçalves Alfredo Fernandespt_BR
dc.contributor.referee2Francisco de Castilho Pratespt_BR
dc.creatorTárcia Helena Dias de Oliveirapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/2238830440117793pt_BR
dc.date.accessioned2023-06-20T18:44:36Z-
dc.date.available2023-06-20T18:44:36Z-
dc.date.issued2023-05-10-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/55160-
dc.description.abstractThe work starts from the readings that question the conception that it is up to the Courts to offer the final solution to the questions that are posed. Undoubtedly, the Judiciary is a relevant player, but not as a holder of the ability to silence the other participants involved in the construction of constitutional meaning. The theory of Constitutional Dialogues is the theoretical contribution that supports, in this work, the analysis of the relationship between the Legislative and Judiciary Powers and how both have been inserted, in the national scenario, in the last 10 years, as actors capable of interpreting and applying the Constitution. The key used to scale the dialogue between Parliament and the Court is the legislative response. Thus, we will evaluate the types of legislative response that the National Congress has offered to the decisions of the STF. For a better understanding of the categorization that is intended to operate, some clippings should be clarified. In this work, we will not address any kind of reaction by Congress to a Judicial position. The focus of the research is the legislative response, that is, the cases in which the Parliament uses the legislative process (or fails to do so), to dialogue with a thesis proposed by the Court. We group Congressional legislative responses into three categories: (1) situations in which the Legislature does not move the legislative process after a judicial position (legislative inertia); (2) situations in which the Parliament positive, circumvents or adapts to the judicial understanding, through law or even a Constitutional Amendment (legislative accommodation) and (3) cases in which the parliamentarians overcome the judicial decision, responding through activism legislation legislative overcoming). At the end of the research, the analysis of the “secret budget” case allows verifying the dynamics of the relationship between Congress and the Supreme Court and confirming the constant interaction between the powers, in addition to reaffirming the inexistence of a definitive final word in the elaboration of the definition of the Constitution.pt_BR
dc.description.resumoO trabalho parte das leituras que questionam a concepção de que cabe às Cortes oferecer a solução final para as questões que lhe são postas. Sem dúvida, o Judiciário é um player relevante, mas não como detentor da capacidade de silenciar os demais partícipes envolvidos na construção do sentido constitucional. A teoria dos Diálogos Constitucionais é o aporte teórico que sustenta, nesse trabalho, a análise da relação entre os Poderes Legislativo e Judiciário e de como ambos têm se inserido, no cenário nacional, nos últimos 10 anos, como atores capazes de interpretar e aplicar a Constituição. A chave utilizada para dimensionar o diálogo entre o Parlamento e a Corte é a resposta legislativa. Assim, avaliaremos as modalidades de resposta legislativa que o Congresso Nacional tem oferecido às decisões do STF. Para melhor compreensão da categorização que se pretende operar, alguns recortes dever ser esclarecidos. Nesse trabalho, não se abordará qualquer tipo de reação do Congresso a um posicionamento Judicial. O foco da pesquisa é a resposta legislativa, ou seja, os casos em que o Parlamento utiliza o processo legislativo (ou deixa de fazê-lo), para dialogar com uma tese posta pelo Tribunal. Agrupamos as respostas legislativas do Congresso em três categorias: (1) situações em que o Legislativo não movimenta o processo legislativo após um posicionamento judicial (inércia legislativa); (2) situações em que o Parlamento positiva, contorna ou se adequa ao entendimento judicial, por meio de lei ou mesmo de Emenda Constitucional (acomodação legislativa) e (3) casos em que os parlamentares superam a decisão judicial, respondendo por meio do ativismo legislativo (superação legislativa). Ao final da pesquisa, a análise do caso do “orçamento secreto” permite verificar a dinâmica da relação entre Congresso e Supremo e constatar a interação constante entre os poderes, além de reafirma a inexistência de uma palavra final definitiva na elaboração da definição de Constituição.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentDIREITO - FACULDADE DE DIREITOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Direitopt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSupremacia judicialpt_BR
dc.subjectAtivismo legislativopt_BR
dc.subjectDiálogos constitucionaispt_BR
dc.subject.otherDireito constitucionalpt_BR
dc.subject.otherPoder judiciáriopt_BR
dc.subject.otherFunção judicialpt_BR
dc.subject.otherPoder legislativopt_BR
dc.titleEntre o Parlamento e a Corte: resposta legislativa diante da atuação judicialpt_BR
dc.title.alternativeBetween Parliament and the Court: legislative response to judicial actionpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tárcia-Dissertação-versão final- depósito.pdf3.69 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.