Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/55163
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorSumaya Giarola Ceciliopt_BR
dc.creatorAndréa Tayse de Lima Gomespt_BR
dc.creatorClarissa Fernandes Goulartpt_BR
dc.creatorLetícia Gonçalves Vieirapt_BR
dc.creatorMaria Flávia Gazzinellipt_BR
dc.date.accessioned2023-06-20T19:18:01Z-
dc.date.available2023-06-20T19:18:01Z-
dc.date.issued2021-02-23-
dc.citation.volume22pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.15253/2175-6783.20212261210pt_BR
dc.identifier.issn2175-6783pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/55163-
dc.description.abstractObjective: to investigate which teaching strategies are used in the training of the nurse-educator in nursing undergraduate courses at a national and international level. Methods: an integrative review carried out in the databases Latin American and Caribbean Health Sciences Literature, Current Index to Nursing and Allied Health Literature, National Center for Biotechnology Information, Web of Science, SCOPUS. No time limits were determined. Results: Based on the seven selected articles, different teaching strategies used in the training of nurse-educators in Nursing courses were identified in countries such as Brazil, United States of America, United Kingdom, Spain and Germany. The strategies identified were: Digital Teaching Materials, Role Playing Game, Problematization, Poetry, Practical Experience, Educational Games and Educational Action Formulation and Development. Conclusion: the strategies identified relate to the Modern-Traditional and Modern-Dialogical benchmarks, with little or no openness to sensitive, ethical-aesthetic-political experimentation in the fields of action that relate to Health Education.pt_BR
dc.description.resumoObjetivo: investigar as estratégias de ensino utilizadas na formação do enfermeiro-educador nos cursos de graduação em enfermagem em âmbito nacional e internacional. Métodos: revisão integrativa realizada nas bases Literatura Latino-Americana e do Caribe em Ciências da Saúde, Current Index to Nursing and Allied Health Literature, National Center for Biotechnology Information, Web of Science, SCOPUS. Não foram determinados os limites temporais. Resultados: com base nos sete artigos selecionados, identificaram-se diferentes estratégias de ensino utilizadas na formação de enfermeiros-educadores nos cursos de Enfermagem em países como o Brasil, Estados Unidos da América, Reino Unido, Espanha e Alemanha. As estratégias identificadas foram: Materiais Didáticos Digitais, Role Playing Game, Problematização, Poesia, Experiência Prática, Jogos Educativos e Formulação e Desenvolvimento de Ação Educativa. Conclusão: as estratégias identificadas relacionam-se com os referenciais Moderno-Tradicional e Moderno-Dialógico, com pouca ou nenhuma abertura à experimentação sensível, ética-estética-política nos campos de ação que se relacionam com a Educação em Saúde.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentENF - DEPARTAMENTO DE ENFERMAGEM APLICADApt_BR
dc.publisher.departmentHCL - HOSPITAL DAS CLINICASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRev Renept_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação em enfermagempt_BR
dc.subjectEducação em saúdept_BR
dc.subjectMateriais de ensinopt_BR
dc.subjectEducação superiorpt_BR
dc.subject.otherEnsino superiorpt_BR
dc.subject.otherEnfermagem - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherEnfermagem - Pesquisapt_BR
dc.subject.otherEducação em enfermagempt_BR
dc.subject.otherEducação em saúdept_BR
dc.subject.otherMateriais de ensinopt_BR
dc.titleEstratégias de ensino utilizadas na formação do enfermeiro-educador: revisão integrativapt_BR
dc.title.alternativeTeaching strategies used in the training of the nurse-educator: an integrative reviewpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://periodicos.ufc.br/rene/article/view/61210pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4571-8038pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0505-5783pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-9744-8658pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5720-7796pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0523-3973pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.