Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/55265
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorVictor Augusto Bianchetti Rodriguespt_BR
dc.creatorAna Luiza de Quadrospt_BR
dc.date.accessioned2023-06-23T15:43:45Z-
dc.date.available2023-06-23T15:43:45Z-
dc.date.issued2019-
dc.citation.volume5pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage45pt_BR
dc.citation.epage58pt_BR
dc.identifier.issn2447-6099pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/55265-
dc.description.abstractWhen handling with an education based on context, the focus is directed towards the subject and concepts are used in order to maximize the understanding of this subject according to their articulation with social and technological spheres. This study aims to investigate contributions of the field of Chemistry education under a STS perspective for the acquisition of scientific knowledge. For such, a thematic, a didactic sequence was developed with two classes of Youth and Adult Education. The performance of students was analyzed using the formal assessment tools of the school before and after this experiment was conducted, basing the analysis on recordings of the classes. An increase in interest and involvement of students was perceived regarding previous classes, as well as an exceedingly high performance in the assessments compared to what was previously seen. With this, we stress the importance of creating Chemistry classes with topics of social and scientific relevance, thus promoting more involvement from students and the insertion of scientific concepts that assist in understanding the subject.pt_BR
dc.description.resumoAo optar por um ensino baseado no contexto, a ênfase se dirige para o tema e os conceitos são usados para potencializar a compreensão desse tema, mediante a articulação deles com os domínios social e tecnológico. Este trabalho foi desenvolvido com o objetivo de investigar contribuições do ensino de Química na perspectiva CTS para a apropriação de conhecimentos científicos. Para isso desenvolvemos uma sequência didática temática com duas turmas de Educação de Jovens e Adultos. Analisamos o desempenho dos estudantes nos instrumentos de avaliação formal da escola antes e após essa experiência acontecer e ancoramos essa análise nos vídeos das aulas, que foram gravadas. Percebemos um incremento no interesse e no envolvimento dos estudantes em relação às aulas anteriores e um desempenho nas avaliações bem acima do anteriormente apresentado. Com isso, argumentamos pela importância de desenvolver aulas de Química com temas de relevância social e científica, que promovam um maior envolvimento dos estudantes e a inserção de conceitos científicos que auxiliem a entender o tema.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICX - DEPARTAMENTO DE QUÍMICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Debates Em Ensino De Química-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsino baseado no contextopt_BR
dc.subjectQuímicapt_BR
dc.subjectAprendizagem conceitualpt_BR
dc.subjectContext-based educationpt_BR
dc.subjectChemistrypt_BR
dc.subjectConceptual learningpt_BR
dc.subject.otherQuímica (Segundo grau) - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherAprendizagem baseada em problemaspt_BR
dc.subject.otherQuímicapt_BR
dc.subject.otherFormação de Conceitospt_BR
dc.titleContribuições do ensino de química na perspectiva CTS para a aprendizagem de conceitos científicospt_BR
dc.title.alternativeConsensual aspects of the nature of science and ITS implications for chemistry teachingpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://www.journals.ufrpe.br/index.php/REDEQUIM/article/view/2120/482483048pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9175-7604pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4144-206Xpt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.