Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/55432
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Aline Saddi Chaves | pt_BR |
dc.creator | Glaucia Muniz Proença Lara | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2023-06-27T18:57:06Z | - |
dc.date.available | 2023-06-27T18:57:06Z | - |
dc.date.issued | 2021 | - |
dc.citation.volume | 21 | pt_BR |
dc.citation.issue | 1 | pt_BR |
dc.citation.spage | 253 | pt_BR |
dc.citation.epage | 279 | pt_BR |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.47677/gluks.v21i01.246 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 2318-7131 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/55432 | - |
dc.description.abstract | This article analyzes and compares cartoons, produced in Brazil and France, that deal with the controversy about the use of (hydroxy) chloroquine in the treatment of Covid- 19. Such cartoons texts represent, semiotically and dialogically, the discourse of defense the medication through the bias of myth and religiosity, as strategies to disqualify two public figures: President Jair Bolsonaro and the doctor and researcher Didier Raoult. This study, therefore, is part of a discourse analysis that is interested in the discursive representation of knowledge elaborated in the scientific sphere and “re-read” in discourses of scientific vulgarization, through which social facts acquire wide repercussion with the public of nonspecialists. Thus, Covid-19, in its figurative and thematic representation, is also configured as a political and media pandemic. | pt_BR |
dc.description.resumo | O presente artigo analisa e compara charges, produzidas no Brasil e na França, que giram em torno da polêmica sobre o uso da (hidroxi)cloroquina no tratamento da Covid-19. Tais charges representam, semiótica e dialogicamente, o discurso de defesa do medicamento pelo viés do mito e da religiosidade, como estratégias de desqualificação de duas figuras públicas: o Presidente Jair Bolsonaro e o médico e pesquisador Didier Raoult. Este estudo se inscreve, pois, no quadro de uma análise do discurso que se interessa pela representação discursiva de saberes elaborados na esfera científica e “relidos” em discursos de vulgarização científica, por meio dos quais os fatos sociais adquirem ampla repercussão junto ao público de não especialistas. Desse modo, a Covid-19, em sua representação figurativa e temática, passa a configurar-se também como uma pandemia política e midiática. | pt_BR |
dc.format.mimetype | pt_BR | |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FALE - FACULDADE DE LETRAS | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Gláuks | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Covid-19 | pt_BR |
dc.subject | Cloroquina | pt_BR |
dc.subject | Mito | pt_BR |
dc.subject | Religiosidade | pt_BR |
dc.subject.other | Análise do discurso | pt_BR |
dc.subject.other | Religiosidade | pt_BR |
dc.subject.other | Aprovação de medicamentos | pt_BR |
dc.subject.other | Mito | pt_BR |
dc.title | Mito e religiosidade na representação sério-cômica da covid-19: a polêmica da (hidroxi)cloroquina em charges | pt_BR |
dc.title.alternative | Myth and religiosity in the serious-comic representation of covid-19: the controversy about (hydroxy)chloroquine in cartoons | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | https://www.revistaglauks.ufv.br/Glauks/article/view/246 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0003-3996-2285 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0003-3813-1850 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Mito e religiosidade na representação sério-cômica da covid-19 a polêmica da (hidroxi)cloroquina em charges.pdf | 850.61 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.