Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/55432
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAline Saddi Chavespt_BR
dc.creatorGlaucia Muniz Proença Larapt_BR
dc.date.accessioned2023-06-27T18:57:06Z-
dc.date.available2023-06-27T18:57:06Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume21pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage253pt_BR
dc.citation.epage279pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.47677/gluks.v21i01.246pt_BR
dc.identifier.issn2318-7131pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/55432-
dc.description.abstractThis article analyzes and compares cartoons, produced in Brazil and France, that deal with the controversy about the use of (hydroxy) chloroquine in the treatment of Covid- 19. Such cartoons texts represent, semiotically and dialogically, the discourse of defense the medication through the bias of myth and religiosity, as strategies to disqualify two public figures: President Jair Bolsonaro and the doctor and researcher Didier Raoult. This study, therefore, is part of a discourse analysis that is interested in the discursive representation of knowledge elaborated in the scientific sphere and “re-read” in discourses of scientific vulgarization, through which social facts acquire wide repercussion with the public of nonspecialists. Thus, Covid-19, in its figurative and thematic representation, is also configured as a political and media pandemic.pt_BR
dc.description.resumoO presente artigo analisa e compara charges, produzidas no Brasil e na França, que giram em torno da polêmica sobre o uso da (hidroxi)cloroquina no tratamento da Covid-19. Tais charges representam, semiótica e dialogicamente, o discurso de defesa do medicamento pelo viés do mito e da religiosidade, como estratégias de desqualificação de duas figuras públicas: o Presidente Jair Bolsonaro e o médico e pesquisador Didier Raoult. Este estudo se inscreve, pois, no quadro de uma análise do discurso que se interessa pela representação discursiva de saberes elaborados na esfera científica e “relidos” em discursos de vulgarização científica, por meio dos quais os fatos sociais adquirem ampla repercussão junto ao público de não especialistas. Desse modo, a Covid-19, em sua representação figurativa e temática, passa a configurar-se também como uma pandemia política e midiática.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofGláukspt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCovid-19pt_BR
dc.subjectCloroquinapt_BR
dc.subjectMitopt_BR
dc.subjectReligiosidadept_BR
dc.subject.otherAnálise do discursopt_BR
dc.subject.otherReligiosidadept_BR
dc.subject.otherAprovação de medicamentospt_BR
dc.subject.otherMitopt_BR
dc.titleMito e religiosidade na representação sério-cômica da covid-19: a polêmica da (hidroxi)cloroquina em chargespt_BR
dc.title.alternativeMyth and religiosity in the serious-comic representation of covid-19: the controversy about (hydroxy)chloroquine in cartoonspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.revistaglauks.ufv.br/Glauks/article/view/246pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-3996-2285pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-3813-1850pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.