Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/55432
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Mito e religiosidade na representação sério-cômica da covid-19: a polêmica da (hidroxi)cloroquina em charges |
Other Titles: | Myth and religiosity in the serious-comic representation of covid-19: the controversy about (hydroxy)chloroquine in cartoons |
Authors: | Aline Saddi Chaves Glaucia Muniz Proença Lara |
Abstract: | O presente artigo analisa e compara charges, produzidas no Brasil e na França, que giram em torno da polêmica sobre o uso da (hidroxi)cloroquina no tratamento da Covid-19. Tais charges representam, semiótica e dialogicamente, o discurso de defesa do medicamento pelo viés do mito e da religiosidade, como estratégias de desqualificação de duas figuras públicas: o Presidente Jair Bolsonaro e o médico e pesquisador Didier Raoult. Este estudo se inscreve, pois, no quadro de uma análise do discurso que se interessa pela representação discursiva de saberes elaborados na esfera científica e “relidos” em discursos de vulgarização científica, por meio dos quais os fatos sociais adquirem ampla repercussão junto ao público de não especialistas. Desse modo, a Covid-19, em sua representação figurativa e temática, passa a configurar-se também como uma pandemia política e midiática. |
Abstract: | This article analyzes and compares cartoons, produced in Brazil and France, that deal with the controversy about the use of (hydroxy) chloroquine in the treatment of Covid- 19. Such cartoons texts represent, semiotically and dialogically, the discourse of defense the medication through the bias of myth and religiosity, as strategies to disqualify two public figures: President Jair Bolsonaro and the doctor and researcher Didier Raoult. This study, therefore, is part of a discourse analysis that is interested in the discursive representation of knowledge elaborated in the scientific sphere and “re-read” in discourses of scientific vulgarization, through which social facts acquire wide repercussion with the public of nonspecialists. Thus, Covid-19, in its figurative and thematic representation, is also configured as a political and media pandemic. |
Subject: | Análise do discurso Religiosidade Aprovação de medicamentos Mito |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FALE - FACULDADE DE LETRAS |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.47677/gluks.v21i01.246 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/55432 |
Issue Date: | 2021 |
metadata.dc.url.externa: | https://www.revistaglauks.ufv.br/Glauks/article/view/246 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Gláuks |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Mito e religiosidade na representação sério-cômica da covid-19 a polêmica da (hidroxi)cloroquina em charges.pdf | 850.61 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.