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dc.creatorKely Cesar Martins de Paivapt_BR
dc.creatorGizelle Souza Magestept_BR
dc.date.accessioned2023-06-28T14:01:22Z-
dc.date.available2023-06-28T14:01:22Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume15pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage49pt_BR
dc.citation.epage70pt_BR
dc.identifier.doi10.21450/rahis.v15i2.4890pt_BR
dc.identifier.issn19835205pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/55465-
dc.description.abstractThe objective of the study was to analyze and compare how the professional competencies (GCP) of physicians and nurses are managed in two hospitals, in the perception of the subjects themselves. The research projects were approved in the Research Ethics Committees of the two hospitals (protocols: CAAE-0012.0.230.230-09 and 314/10). In the descriptive and qualitative research, data were collected through interviews. Data from 42 interviewees (21 doctors and 21 nurses) in one hospital and 28 (13 physicians and 15 nurses) from the other were submitted to content analysis. It was noticed that GCP is individualized and individualizing, based on professional action, with contributions from the hospital and without support from institutions of collective interest. Among their difficulties, there are shortages of time and/or money, work overload, physical and psychological fatigue, precarious processes and working conditions.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo do estudo foi analisar e comparar como são geridas as competências profissionais (GCP) de médicos e enfermeiros em dois hospitais, na percepção dos próprios sujeitos. Os projetos de pesquisa foram aprovados nos Comitês de Ética dos dois hospitais (protocolos: CAAE-0012.0.230.230-09 e 314/10). Na pesquisa descritiva e qualitativa, coletaram-se dados por meio de entrevistas. Os dados de 42 entrevistados (21 médicos e 21 enfermeiros) em um hospital e 28 (13 médicos e 15 enfermeiros) do outro foram submetidos à análise de conteúdo. Percebeu-se que a GCP tem caráter individualizado e individualizante, pautada na ação do profissional, com contribuições do hospital e sem apoio de instituições de interesse coletivo. Dentre suas dificuldades, observam-se escassez de tempo e/ou dinheiro, sobrecarga do trabalho, cansaço físico e psicológico, precários processos e condições de trabalho.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRahis - Revista de Administração Hospitalar e Inovação em Saúdept_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectGestão de competência profissionalpt_BR
dc.subjectCompetência Profissionalpt_BR
dc.subjectHospitalpt_BR
dc.subject.otherRecursos humanospt_BR
dc.subject.otherHospitaispt_BR
dc.titleGestão de competências profissionais: estudo comparativo com médicos e enfermeiros de dois hospitaispt_BR
dc.title.alternativeProfessional competencies management: comparative study with physicians and nurses of two hospitalspt_BR
dc.title.alternativeGestión de competencias profesionales: estudio comparativo con médicos y enfermeros de dos hopitalespt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://https://revistas.face.ufmg.br/index.php/rahis/article/view/4890pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

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