Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/55575
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Luiz Antonio Cruz Souzapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7052822499655835pt_BR
dc.contributor.referee1Andrei Isnardis Hortapt_BR
dc.contributor.referee2Mario Junior Alves Polopt_BR
dc.contributor.referee3Rosana Pinhel Mendes Najjarpt_BR
dc.contributor.referee4Yacy-Ara Froner Gonçalvespt_BR
dc.creatorAna Carolina Motta Rocha Montalvãopt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/7816927502386598pt_BR
dc.date.accessioned2023-06-29T21:31:42Z-
dc.date.available2023-06-29T21:31:42Z-
dc.date.issued2022-10-19-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/55575-
dc.description.abstractRock art is a record of symbolic thinking of ancestral peoples’ expression, inseparable from landscape and present on a large scale in Brazilian territory. Among the dangers to which rock art is susceptible are the irreversible changes in the environment, which cause the total loss of this heritage. It is a risk that originated in the system of beliefs and values of Western society, which legitimizes a predatory relationship with nature and imposes an adverse reality on its protection. Thus, the main objective of this research is to understand how to promote actions for the preservation of rock art that are sustainable in this context. The first part of this research uses an exploratory methodology, based on bibliographic research, to clarify the meanings of rock art and the objectives of preservation. Situated in the field of interdisciplinarity, we seek to connect the central question of this research to the knowledge of several related areas – Anthropology, Archeology, Environment and Heritage Science. For the specific debates on Conservation-Restoration, we highlight the “Contemporary Theory of Restoration” (2003), by Salvador Muñoz Viñas, as the main reference used. The second part of the thesis is based on survey research and documentary research to analyze how rock art preservation actions have been developed in Brazil. After flying over this complex scenario, the essay “Down to Earth?” (2020), by Bruno Latour, the “Cyborg Manifesto” (1985), by Donna Haraway, and “The fall of the sky” (2015), by Davi Kopenawa and Bruce Albert, are used to resolve the identified problems, through the transgression of borders. The sustainable preservation of rock art is a task for terrestrial cyborgs, individuals capable of putting into dialogue the different narratives that materiality evokes, with the aim of protecting what they all have in common: their life territories. This research is part of the project “Cultural Heritage, Memory and Sustainability - updated concepts and practices” developed by the ARCHE Research Group.pt_BR
dc.description.resumoA arte rupestre é o registro da expressão do pensamento simbólico de povos antepassados, indissociável da paisagem e presente em larga escala no território brasileiro. Entre os perigos aos quais a arte rupestre é suscetível destacam-se as modificações irreversíveis no meio ambiente, que causam a perda total deste patrimônio. Trata-se de um risco originado no sistema de crenças e valores da sociedade ocidental, que legitima uma relação predatória com a natureza e impõe uma realidade adversa à sua proteção. Assim, o objetivo central desta pesquisa é compreender como promover ações para a preservação da arte rupestre que sejam sustentáveis nesse contexto. A primeira parte desta pesquisa utiliza uma metodologia exploratória, fundamentada em pesquisa bibliográfica, para esclarecer quais os sentidos da arte rupestre e os objetivos da preservação. Situada no campo da interdisciplinaridade, buscamos conectar a questão central desta pesquisa aos saberes de diversas áreas correlatas – da Antropologia, da Arqueologia, do Meio Ambiente e da Ciência do Patrimônio. Para os debates específicos da Conservação-Restauração, destacamos a “Teoria Contemporânea da Restauração” (2003), de Salvador Muñoz Viñas, como principal referência utilizada. A segunda parte da tese se baseia em pesquisa de levantamento e pesquisa documental para analisar como as ações de preservação da arte rupestre têm sido desenvolvidas no Brasil. Após sobrevoar por este complexo cenário, o ensaio “Onde Aterrar?” (2020), de Bruno Latour, o “Manifesto Ciborgue” (1985), de Donna Haraway e “A queda do céu” (2015), de Davi Kopenawa e Bruce Albert, são utilizados para resolver as problemáticas identificadas, por meio da transgressão das fronteiras. A preservação sustentável da arte rupestre é uma tarefa para ciborgues terrestres, indivíduos capazes de colocar em diálogo as diferentes narrativas que a materialidade evoca, com o objetivo de proteger o que todas possuem em comum: seus territórios de vida. Essa pesquisa é parte do projeto “Patrimônio Cultural, Memória e Sustentabilidade - conceitos e práticas atualizadas” desenvolvido pelo Grupo de Pesquisa ARCHE.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentARQ - ESCOLA DE ARQUITETURApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Ambiente Construído e Patrimônio Sustentávelpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectArte rupestrept_BR
dc.subjectConservação e restauraçãopt_BR
dc.subjectPatrimônio arqueológicopt_BR
dc.subjectSustentabilidadept_BR
dc.subject.otherPaisagem culturalpt_BR
dc.subject.otherPatrimônio culturalpt_BR
dc.subject.otherArqueologia e históriapt_BR
dc.titlePreservação de arte rupestre: uma tarefa para ciborgues terrestres.pt_BR
dc.typeTesept_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-6305-3191pt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Montalvao, Ana Carolina. Preservacao de arte rupestre..pdf44.85 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons