Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/55672
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Luis Roberto de Paulapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3959398513054251pt_BR
dc.creatorAndréia Ramos Budaruichept_BR
dc.date.accessioned2023-07-03T01:45:52Z-
dc.date.available2023-07-03T01:45:52Z-
dc.date.issued2011-08-02-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/55672-
dc.description.abstractThis paper discusses the range of schooling and education, through the perceptions of teachers who teach for indigenous students in the course of Intercultural Training of Indigenous Educators - spun from the Federal University of Minas Gerais (UFMG). The goal is to assess the extent of training and empowerment of indigenous teachers, UFMG, with intercultural approach, considering the public policies of Indigenous Education. The methodology was based on qualitative research, which tries to understand people, groups and contexts seen from a holistic perspective. Supported this view was held on an ex-post evaluation, basing on the theories and discussions about the history of Indian education, the concept of differentiated education, ethnic diversity and so on. The results are shown observing the teacher-trainer, indigenous education in universities and learning processes of Indigenous students. It was concluded that the scope of the qualification and training of indigenous teachers in Full Degree, with intercultural approach, offered by the Federal University of Minas Gerais is effective and conducive to the proposal of a differentiated education.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho discute o alcance de uma educação escolar diferenciada, através das percepções de professores que lecionam para alunos indígenas no curso de Formação Intercultural de Educadores Indígenas – FIEI, pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). O objetivo é avaliar o alcance da formação e habilitação de professores indígenas, da UFMG, com enfoque intercultural, considerando as políticas públicas de Educação Indígena. A metodologia pautou-se na pesquisa qualitativa, em que se tenta compreender pessoas, grupos e contextos vistos sob uma perspectiva holística. Apoiado sobre essa perspectiva foi realizada uma avaliação ex-post, pautando-se nas teorias e discussões sobre a história da educação indígena, ao conceito de educação diferenciada, as diversidades étnicas e entre outras. Os resultados são apresentados observando-se o professor-formador, a educação indígena nas universidades e os processos de aprendizado dos alunos indígenas. Concluiu-se que o alcance da habilitação e formação de professores indígenas em Licenciatura Plena, com enfoque intercultural, ofertado pela Universidade Federal de Minas Gerais é eficaz e condizente a proposta de uma educação diferenciada.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE SOCIOLOGIApt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Elaboração, Gestão e Avaliação de Projetos Sociais em áreas Urbanaspt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação indígenapt_BR
dc.subjectÍndiopt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectDiversidadept_BR
dc.subject.otherIndígenas - Educaçãopt_BR
dc.subject.otherIndigenaspt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.titleEducação indígena : o processo de formação intercultural de educadores indígenas da Universidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Elaboração, Gestão e Avaliação Proj. Soc. Áreas Urbanas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Monografia Final UFMG.pdf487.63 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.