Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/55708
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorKely Cristina Nogueira Soutopt_BR
dc.creatorManuela Estevespt_BR
dc.date.accessioned2023-07-03T21:37:42Z-
dc.date.available2023-07-03T21:37:42Z-
dc.date.issued2016-
dc.citation.volume11pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage1587pt_BR
dc.citation.epage1601pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.21723/riaee.v11.n.esp3.9063pt_BR
dc.identifier.issn1982-5587pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/55708-
dc.description.abstractThis study developed within an elementary school with undergraduate students, teachers-to-be, sought to understand the meaning of a Teacher Development Program, Immersion Teaching, sponsored by a federal university in Brazil. The qualitative research included conducting a series of interviews with 14 undergraduate students focusing on two central questions: how students conceive this training space and how they build their references about what is to be a teacher in an institutional setting? As is constituted and sets the teaching for future teachers? We present the results corresponding to interviews with undergraduate students who worked with teachers of the 1st Cycle of Human Development. Data were analyzed using the thematic content analysis technique (Bardin, 1998; Bogdan and Biklen, 1994). The content analysis included different phases: pre-analysis, material exploration and finally categorization of data. The theoretical framework was based on studies that focus attention on understanding the actions, projects and teacher training conceptions, as developed by Alves-Mazotti (2008), Andrew (2001), Mizukami (2004), Diniz-Pereira (2014), Garrido and Brzezinski (2006), Lüdke (2001), Marcelo Garcia (1992) among others.pt_BR
dc.description.resumoEste estudo desenvolvido no interior de uma escola de ensino fundamental com graduandos, futuros professores, buscou compreender o significado de um Projeto de Formação de Professores, Imersão Docente, implementado no interior de uma universidade pública federal do Brasil. A pesquisa de natureza qualitativa compreendeu a realização de um conjunto de entrevistas com 14 graduandos tendo como foco duas questões centrais: como os graduandos concebem este espaço de formação profissional e como constroem suas referências acerca do que é ser professor ao inserir-se num dado espaço escolar? Como se constitui e se configura a docência para os futuros professores? Apresentamos os resultados correspondentes às entrevistas realizadas com graduandos que atuaram com docentes do 1º Ciclo de Formação Humana. Os dados foram analisados usando-se a técnica da análise de conteúdo temática (Bardin, 1998; Bogdan; Biklen, 1994). A análise de conteúdo compreendeu fases distintas: pré-análise, exploração do material e, por fim, categorização dos dados. O referencial teórico apoiou-se nos estudos que centram a atenção na compreensão das ações, projetos e concepções de formação de professores, como os desenvolvidos por Alves-Mazotti (2008), André (2001), Mizukami (2004), Diniz-Pereira (2014), Garrido e Brzezinski (2006), Lüdke (2001), Marcelo Garcia (1992) entre outros.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Ibero-Americana de Estudos em Educação-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFormação docentept_BR
dc.subjectIniciação à prática docentept_BR
dc.subjectRelação teoria-prática na docênciapt_BR
dc.subject.otherProfessores - Formaçãopt_BR
dc.subject.otherProfessores de ensino fundamental - Formaçãopt_BR
dc.subject.otherPrática profissionalpt_BR
dc.titleO processo de formação de professores da educação básica no interior de uma escola de ensino fundamental: o olhar dos graduandos sobre o ser professor e a prática profissionalpt_BR
dc.title.alternativeThe process of basic education teacher training within a teaching school elementary: the look of undergraduate about to be a teacher and professional practicept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9063pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.