Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/55719
Type: Artigo de Periódico
Title: Articulações entre práticas investigativas, conceitos científicos e tomada de decisão: estudando o mico-estrela nos anos iniciais do ensino fundamental
Other Titles: Articulations between inquiry practices, scientific concepts and decision-making: studying the Black-tufted-ear Marmoset in the early years of Elementary School
Authors: Luiz Gustavo Franco Silveira
Kely Cristina Nogueira Souto
Danusa Munford
Abstract: A Educação em Ciências tem visado introduzir estudantes em práticas da comunidade científica, bem como desenvolver estratégias para a formação cidadã. Uma das formas de atingir tais objetivos é articular o ensino de práticas investigativas, conceitos científicos e processos de tomada de decisão, o que ainda é escasso no contexto dos anos iniciais do Ensino Fundamental. No presente artigo, discutimos essas articulações por meio de um relato de como desenvolvemos uma sequência de aulas investigativas em uma turma do 2° ano do Ensino Fundamental. O grupo vivenciou um problema autêntico, quando micos-estrela se aproximaram da escola para pegar alimento e as crianças começaram a negociar uma decisão sobre como interagir com os animais. Os resultados indicam como o professor pode fomentar questões produtivas relacionadas ao impacto de ações humanas no meio ambiente, bem como desenvolver um ensino menos fragmentado ao integrar diferentes objetivos do ensino de ciências utilizando o ensino por investigação.
Abstract: One of the aims of science education is to introduce students to practices of the scientific community, as well as to develop strategies for the citizenship education. One way to achieve these objectives is to articulate the teaching of investigative practices, scientific concepts and decisionmaking processes, which is still rare in the context of the Early Years of Elementary School. In this paper, we discuss these articulations through the application of a sequence of inquiry science lessons in a 2nd graders class. In this sequence, the group experienced an authentic problem, when Black-tufted-ear Marmoset approached the school to get food and the children began to negotiate a decision about how to interact with the animals. The results indicate how the teacher can foster productive questions related to the impact of human actions on the environment and develop an integration of different objectives of science education using inquiry.
Subject: Educação básica
Pesquisa
Ciências (Ensino fundamental)
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: CP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAU
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/55719
Issue Date: 2018
metadata.dc.url.externa: https://if.ufmt.br/eenci/artigos/Artigo_ID488/v13_n3_a2018.pdf
metadata.dc.relation.ispartof: Experiências em Ensino de Ciências
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.