Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/56046
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorSanter Alvares de Matospt_BR
dc.creatorCarmen Maria de Caro Martinspt_BR
dc.date.accessioned2023-07-10T21:38:39Z-
dc.date.available2023-07-10T21:38:39Z-
dc.date.issued2016-
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage14pt_BR
dc.identifier.issn2316-8722pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/56046-
dc.description.abstractIn virtual discussion forums is important to encourage interaction and collaboration in order to provide the meanings negotiation process. Research that have as some object discussion forums, although they make use of them for the production of data, not present, mostly well-designed unit of analysis to be used in discussion forums researches. In this perspective, this study evaluates the nested form as proposed analysis unit of virtual discussion forums that took place in the Moodle. Similarly, this study uses nested form to evaluate Science-Technology-Society approaches expressed by teachers in a discussion forum. Since then, many studies adopt the STS designation in different perspectives, assigning different meanings to what has been termed as STS approaches. The main results observed that nested form is constituted as a unit of analysis can provide an understanding of the semantic sequencing of threads present in the analyzed discussion forum. Nested form also led evaluate Science-Technology-Society approaches expressed by participants during the discussion forum. In the final considerations presented in addition to the findings of this study, implications of it for research.pt_BR
dc.description.resumoEm fóruns de discussão virtual é importante que se estimule a interação e colaboração de modo a propiciar o processo de negociação de significados. Pesquisas que possuem como objeto fóruns de discussão, embora façam uso dos mesmos para a produção de dados, não apresentam, em sua maioria, uma unidade de análise bem delineada a ser utilizada. Nessa perspectiva, o presente trabalho avalia o aninhamento como proposta de unidade de análise de fóruns de discussão virtuais ocorridos no Moodle. De igual modo, o presente trabalho utiliza o aninhamento para avaliar as Abordagens Ciência, Tecnologia e Sociedade expressas por professores em um fórum de discussão. A abordagem CTS emergiu em fins dos 70 no momento em que se desenvolvia um consenso entre educadores de Ciências em relação à necessidade de abordagens interdisciplinares numa educação científica organizada em torno de problemas mais amplos. Como principais resultados observamos que o aninhamento se constitui como unidade da análise capaz de propiciar a compreensão do sequenciamento semântico das postagens presentes no fórum de discussão analisado. O aninhamento, ainda propiciou avaliar as Abordagens Ciência, Tecnologia e Sociedade expressas pelos participantes durante o fórum de discussão. Nas considerações finais apresentamos, além das conclusões do presente trabalho, implicações do mesmo para área de pesquisa.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofSimpósio Internacional de Educação a Distância ; Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAninhamentopt_BR
dc.subjectAbordagem CTSpt_BR
dc.subjectFórum de discussãopt_BR
dc.subject.otherAbordagem interdisciplinar do conhecimento na educaçãopt_BR
dc.subject.otherEnsino à distânciapt_BR
dc.subject.otherCiência - Estudo e ensinopt_BR
dc.titleAninhamento como unidade de análise de fóruns de discussão: análise da abordagem ciência, tecnologia e sociedadept_BR
dc.title.alternativeNested form as unit of analysis in discussion forums: analysis of sciencetechnology-society approachespt_BR
dc.typeArtigo de Eventopt_BR
dc.url.externahttp://www.sied-enped2016.ead.ufscar.br/ojs/index.php/2016/article/view/1769pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-7890-8655pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-5166-3603pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Evento

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.