Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/56066
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMarlusa de Sevilha Goslingpt_BR
dc.creatorMariana de Freitas Coelhopt_BR
dc.creatorKelly Cristine Oliveira Meirapt_BR
dc.date.accessioned2023-07-11T14:36:22Z-
dc.date.available2023-07-11T14:36:22Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volumeXIIpt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage21pt_BR
dc.identifier.issn19806965pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/56066-
dc.description.abstractMuseums are recognized as spaces that contribute to learning. Thus, to study the museum visitors’ perception may indicate paths for managers to act in order to provide positive experiences. The present study offers an integrated approach to understanding the experience of museum visitors. It seeks to extend the theoretical and empirical evidences of the causal relationships between services quality, satisfaction, intention to recommend and effective learning, as well as personal variables of the visitor, named: learning orientation, culture orientation and attitudes. The sample is composed by visitors from two Portuguese archaeological museums, located in Silves and Faro. The exploratory research model is measured based on structural equation modeling techniques. The results indicate that the service quality contributes to explain the satisfaction of visitors, and satisfaction precedes the intention to recommend the museum to others. Learning orientation and culture orientation predicts the visitors’ attitudes. However, the attitude has little expressiveness to predict the satisfaction of museum visitors. The authors thank FAPEMIG for the financial support for the development of this research.pt_BR
dc.description.resumoOs museus são reconhecidos como espaços que contribuem para a aprendizagem. Assim, estudar a percepção dos visitantes pode indicar caminhos para os gestores de museus atuarem a fim de propiciar experiências positivas. No presente estudo, oferece-se uma abordagem integrada para a compreensão da experiência de visitantes de museus. Busca-se estender as evidências teóricas e empíricas das relações causais entre a qualidade em serviços, satisfação, intenção de recomendar e aprendizado efetivo, bem como variáveis pessoais dos visitantes: orientação ao aprendizado, orientação à cultura e atitudes. A amostra utilizada é de visitantes de dois museus arqueológicos portugueses, localizados em Silves e Faro. O modelo exploratório de pesquisa é mensurado com base nas técnicas de modelagem de equações estruturais. Por meio dos resultados, indica-se que a qualidade contribui para explicar a satisfação dos visitantes e a satisfação precede a intenção de recomendar o museu a outros. As orientações ao aprendizado e à cultura preveem as atitudes dos visitantes; porém a atitude apresenta pouca expressividade para prever a satisfação de visitantes de museus. Os autores agradecem à FAPEMIG pelo auxílio financeiro para o desenvolvimento e suporte desta pesquisa.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Acadêmica Observatório de Inovação do Turismopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectExperiência turísticapt_BR
dc.subjectMarketing de museuspt_BR
dc.subjectPLS-SEMpt_BR
dc.subject.otherTurismopt_BR
dc.subject.otherMuseuspt_BR
dc.titleA experiência de visitantes de museus portugueses da região do Algarvept_BR
dc.title.alternativeThe visitors’ experience of Portuguese museums of the Algarve regionpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://publicacoes.unigranrio.edu.br/index.php/raoit/article/view/4644/2630pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A Experiência de visitantes de museus portugueses da região.pdf1.48 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.