Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/56118
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Marcelo Chiarettopt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3206811196555044pt_BR
dc.contributor.referee1Alex Fabiani de Brito Torrespt_BR
dc.contributor.referee2Kleber Mazione Lima Ferreirapt_BR
dc.creatorBruna Martins Coradinipt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/6251700055209727pt_BR
dc.date.accessioned2023-07-12T14:18:00Z-
dc.date.available2023-07-12T14:18:00Z-
dc.date.issued2023-04-28-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/56118-
dc.description.abstractThis monograph presents four proposals for teaching reading, designed for high school students, to work on the book Vidas secas, written by Graciliano Ramos. Published in 1938, the novel discusses current issues in our society, besides bringing up universal matters of human existence. In an increasingly diverse educational scenario, the literacy practices adopted in schools must be improved and thought out based on contemporary multisemiotic resources that allow students to have contact with diverse approaches in an ethical and democratic way. Designed to help the high school teachers, the proposals presented here bring literature and technology together, allowing the student to actively participate in their development and autonomy in their literary literacy.pt_BR
dc.description.resumoEsta monografia apresenta quatro propostas de ensino de leitura, destinadas a estudantes do Ensino Médio, para trabalhar o livro Vidas secas, de Graciliano Ramos. Publicada em 1938, a obra discute questões atuais de nossa sociedade, além de trazer à tona embates universais da existência humana. Diante de um cenário educacional cada vez mais diverso, as práticas de letramento adotadas nas escolas devem ser aprimoradas e pensadas a partir de recursos multissemióticos e contemporâneos, que permitam que o aluno tenha contato com abordagens cada vez mais diversas, de forma ética e democrática. Pensadas para auxiliar o professor de Ensino Médio, as propostas aqui apresentadas unem literatura à tecnologia, propiciando que o estudante tenha participação ativa em seu desenvolvimento e autonomia no letramento literário.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Língua Portuguesa: Teorias e Práticas de Ensino de Leitura e Produção de Textospt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectLiteratura Brasileirapt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectGraciliano Ramospt_BR
dc.subjectTecnologiapt_BR
dc.subject.otherLíngua portuguesa - Estudo e ensinopt_BR
dc.titleA literatura de Graciliano Ramos em sala de aula: propostas de ensino de leitura para abordagens multissemióticas e contemporâneaspt_BR
dc.title.alternativeThe literature of Graciliano Ramos in the classroom: proposals for teaching reading for multi-semiotic and contemporary approachespt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-2616-9029pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Língua Portuguesa

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Monografia_BrunaMCoradini_vdata.pdf1.01 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons