Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/56155
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorConstantino Luz de Medeirospt_BR
dc.creatorRejane Rodrigues Almeidapt_BR
dc.date.accessioned2023-07-12T22:23:29Z-
dc.date.available2023-07-12T22:23:29Z-
dc.date.issued2021-08-01-
dc.citation.volume12pt_BR
dc.citation.issue24pt_BR
dc.citation.spage234pt_BR
dc.citation.epage253pt_BR
dc.identifier.issn2596-2817pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/56155-
dc.description.abstractThe article analyzes the forms of representation of reading in the classroom present in educational periodicals and schoolbooks that discuss curriculum or literary reading, such as Revista Pedagógica (1894-1896), Revista de Educação (1927-1961), the Antologia nacional (1895) by Fausto Barreto and Carlos de Laet, Seleta clássica (1914), by João Ribeiro, and Céu, terra e mar (1914), by Alberto de Oliveira, and Português através de textos (1969), by Magda Soares. The aim of the paper is to show that the precedence of literary reading in Portuguese language teaching until the 1960s seems to preserve the heritage of the classical tradition, at the same time that it is part of a long debate about humanistic and scientific education in the secondary school curriculum. The clash between literary and scientific culture in the secondary school curriculum led to the gradual elimination of classical subjects at this level. On the other hand, the practice of reading literary texts remains in the Portuguese school subject, until the 1960s, as a characteristic feature of literary culture in Brazil.pt_BR
dc.description.resumoO artigo analisa as formas de representação da leitura em sala de aula presentes em periódicos educacionais e livros escolares que discutem o currículo ou a leitura literária, tais como Revista Pedagógica (1894-1896), Revista de Educação (1927-1961) a Antologia nacional (1895) de Fausto Barreto e Carlos de Laet, Seleta clássica (1914), de João Ribeiro, e Céu, terra e mar (1914), de Alberto de Oliveira, Português através de textos (1969), de Magda Soares. Busca-se demonstrar que a precedência da leitura literária no ensino de língua portuguesa, até a década de 1960, parece conservar uma herança da tradição clássica, ao mesmo tempo em que é parte integrante de um longo debate sobre a formação humanista e a cientificista no currículo do curso secundário. O embate travado entre a cultura literária e a cultura científica no currículo do ensino secundário ocasionou a eliminação gradativa das disciplinas clássicas nesse nível de ensino. Por outro lado, a prática de leitura de textos literários permanece na disciplina escolar português, até os anos de 1960, como traço característico da cultura literária no Brasil.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEntrelaces: Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UFCpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsino de leiturapt_BR
dc.subjectCurrículopt_BR
dc.subjectCurso Secundáriopt_BR
dc.subjectHistória da disciplina escolar Portuguêspt_BR
dc.subject.otherLeitura (Ensino secundário)pt_BR
dc.subject.otherLíngua portuguesa - Estudo e ensinopt_BR
dc.titleA leitura literária no curso secundário e o ideal humanista de formaçãopt_BR
dc.title.alternativeLiterary reading in high school and the humanistic ideal of educationpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://www.periodicos.ufc.br/entrelaces/article/view/62722pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4869-2531pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-6853-8398pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A leitura literária no curso secundário e o ideal humanista de formação.pdf605.09 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.