Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/56182
Type: Dissertação
Title: Using service-dominant logic to compare how two public universities co-create value with their international students
Other Titles: Utilizando a lógica dominada por serviço para comparar como duas universidades públicas cocriam valor com seus estudantes internacionais
Authors: Pedro Henrique de Carvalho GUimarães
First Advisor: Ricardo Teixeira Veiga
First Co-advisor: Sergey Chernikov
First Referee: João Batista Diniz Leite
Second Referee: Luiz Rodrigo Cunha Moura
Abstract: In recent years, the need to internationalize higher education institutions has brought them closer to companies from other sectors concerning marketing strategies. Marketing literature applied to internationalization of universities focuses mainly on consumer behavior and relationship marketing, while student attraction strategies have yet to receive much attention. Another aspect of this field is the concentration of research in the global North: Europe and the Anglo-American context. In contrast, this study analyzed service marketing strategies to attract international students in Brazil and Russia. Based on Service-dominant logic and its five axioms, qualitative research was performed, with multiple case studies, evaluating the Brazilian Federal University of Minas Gerais (UFMG) and RUDN, a Russian university, to compare their approaches in co-creating educational and service experience to attract students from other countries. From the perspective of international students, findings include five final categories in co-creation of value from the internationalization experience: motivation to seek internationalization; benefits beyond the diploma; entry experience; university experience; and factors for choosing the university. The results corroborate SDL literature applied to educational service, which argues that the experience must consider several aspects beyond academic services. In addition, universities must identify and reduce the distance between what the universities see as benefits and what students expect to benefit from that educational experience, the so-called ideology gap. At managerial level, the most important implications are the increasing need to treat students as crucial actors in co-creating educational services and the need for universities to integrate more with other relevant actors and institutions in developing the internationalization service to expand the perceived benefits by students.
Abstract: Nos últimos anos, a necessidade de internacionalização das instituições de ensino superior as aproximou de empresas de outros setores no que diz respeito às estratégias de marketing. A literatura de marketing aplicada à internacionalização de universidades concentra-se principalmente no comportamento do consumidor e no marketing de relacionamento, enquanto as estratégias de atração de estudantes ainda não receberam muita atenção. Outro aspecto do campo é a concentração das pesquisas no norte global: Europa e o contexto anglo-americano. Em contrapartida, este estudo analisou as estratégias de marketing de serviços para atrair estudantes internacionais no Brasil e na Rússia. Com base na Lógica Dominada por Serviço e seus cinco axiomas, foi realizada uma pesquisa qualitativa, com estudos de casos múltiplos, avaliando a Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e a RUDN, Universidade Russa da Amizade dos Povos, para comparar suas abordagens na cocriação da experiência educacional e de serviço para atrair estudantes de outros países. A partir da visão dos estudantes internacionais, os resultados contemplam cinco categorias finais na cocriação de valor a partir da experiência de internacionalização: motivação para buscar a internacionalização, benefícios além do diploma, experiência de admissão, experiência universitária e fatores para escolha da universidade. Os resultados corroboram a literatura do SDL aplicado ao serviço educacional, que argumentam que a experiência deve levar em conta diversos aspectos além dos serviços acadêmicos. Além disso, as universidades devem identificar e reduzir a distância entre os benefícios que a universidade pensa oferecer e o que os alunos esperam como benefícios da experiência educacional, a chamada ideology gap. No âmbito gerencial, ressalta-se a necessidade de tratar cada vez mais o aluno como ator crucial na cocriação de serviços educacionais e a necessidade de as universidades se integrarem cada vez mais com outros atores e instituições relevantes na construção do serviço de internacionalização para ampliar os benefícios percebidos pelos alunos.
Subject: Ensino superior
Administração
Universidades e faculdades públicas
language: eng
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FACE - FACULDADE DE CIENCIAS ECONOMICAS
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Administração
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/56182
Issue Date: 7-Jun-2023
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Master Thesis - Pedro Guimarães -vf.pdf1.17 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.