Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/56197
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorHermínia Maria Martins Lima Silveirapt_BR
dc.creatorRoselene Alves Amânciopt_BR
dc.creatorBruna Oliveira Cardoso de Mirandapt_BR
dc.creatorRenata Vidigal Pulierpt_BR
dc.date.accessioned2023-07-13T19:51:34Z-
dc.date.available2023-07-13T19:51:34Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.volume22pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage574pt_BR
dc.citation.epage588pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.34019/1984-5499.2020.v22.27827pt_BR
dc.identifier.issn1984-5499pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/56197-
dc.description.abstractReflections proposed here were built from listening to students from a Second Cycle. The focus was, specifically, on listening to children with medical reports and students whose school performance was below school expectations. In this paper, we have chosen a student’s words diagnosed with autism spectrum disorder and it is presented some reflections on his interaction way with his school environment. We highlight the importance of giving voice to the students in order to learn the images they have of themselves and the ways they say about their relationship with others. In this sense, individual interview, under the guidance of psychoanalytic knowledge field, presented itself as a methodological instrument structured from the principle of free association. In the light of possible articulations between Education and Psychoanalysis, issues related to the research subject's schooling process were problematized. It was possible to verify ways in which different discourses cross the school space and produce effects on interpersonal relationship.pt_BR
dc.description.resumoAs reflexões aqui propostas foram construídas a partir da escuta de estudantes do Segundo Ciclo cujo foco foi ouvir, especificamente, crianças com laudos médicos e alunos cujo desempenho escolar estava aquém das expectativas da escola. Para este texto, elegemos dizeres de um estudante diagnosticado com o transtorno do espectro autista e apresentamos algumas reflexões a respeito do seu modo de interagir com o ambiente escolar. Neste trabalho, destacamos a importância de dar voz aos estudantes na tentativa de conhecer as imagens que eles têm de si e os modos como dizem da sua relação com o outro. Nesse sentido, a entrevista individual, sob a orientação do campo do saber psicanalítico, apresentou-se como instrumento metodológico estruturado a partir do princípio de associação livre. À luz de possíveis articulações entre Educação e Psicanálise, foram problematizadas questões relativas ao processo de escolarização e foi possível verificar os modos como diferentes discursos atravessam o espaço escolar e produzem efeitos nas relações interpessoais.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofInstrumento: Revista de Estudo e Pesquisa em Educação-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSingularidadept_BR
dc.subjectEspaço de falapt_BR
dc.subjectEscutapt_BR
dc.subjectInclusãopt_BR
dc.subject.otherEducação básicapt_BR
dc.subject.otherInclusão escolarpt_BR
dc.subject.otherPsicanálise e educaçãopt_BR
dc.titleDiálogos possíveis sobre o processo de inclusão: promovendo espaços de falapt_BR
dc.title.alternativePossible dialogues about inclusion process: promoting speech spacept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/revistainstrumento/article/view/27827pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-3140-7802pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9118-528Xpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-5815-3286pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-7329-8210pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Diálogos possíveis sobre o processo de inclusão_promovendo espaços de fala.pdf205.68 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.