Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/56318
Type: Artigo de Periódico
Title: Efficiency of public policies for financing higher education: a comparative study among Brazil, Canada and China
Other Titles: Eficiência das Políticas Públicas para Financiamento da Educação Superior: um estudo comparativo entre Brasil, Canadá e China
Eficiencia de las Políticas Públicas para Financiación de la Educación Superior: estudio comparativo entre Brasil, Canadá y China
Authors: Danilo de Melo Costa
Francisco Vidal Barbosa
Abstract: The research performs the evaluation of the main public policies for financing of higher education (HE) in Brazil, Canada and China, between the period from 2003 to 2012. The research is justified by a gap to be explored in relation to the proposal of new public policies in order to subsidize other existing national systems in the globalized world, based on practices already carried out in other countries. Therefore, it was conceptualized the Brazilian, Canadian and Chinese HE funding. When it comes to the methodological procedures, the study was designed as an exploratory, quantitative and multi-case research, with bibliographical and documentary data collection. From then on, 15 public policies were analyzed statistically, based on the compound annual growth rate (CAGR), taking into account the investment made and the number of students attended in the period, in order to verify the efficiency of each policy. The results showed a series of possibilities to promote the advancement of HE worldwide, with examples of policies that can be replicated to other nations, and, therefore, assist them in their development.
Abstract: A pesquisa realiza a avaliação das principais políticas públicas de financiamento do ensino superior no Brasil, Canadá e China, entre o período de 2003 a 2012. A pesquisa justifica-se por uma lacuna a ser explorada em relação à proposta de novas políticas públicas, a fim de subsidiar outros sistemas nacionais existentes no mundo globalizado, com base em práticas já realizadas em outros países. Portanto, conceituou-se o financiamento da Educação Superior brasileira, canadense e chinesa. No que se refere aos procedimentos metodológicos, o estudo foi delineado como uma pesquisa exploratória, quantitativa e multicasos, com coleta de dados bibliográficos e documentais. A partir de então, 15 políticas públicas foram analisadas estatisticamente, com base na taxa composta de crescimento anual (CAGR), levando em conta o investimento realizado e o número de alunos atendidos no período, a fim de verificar a eficiência de cada política. Os resultados mostraram uma série de possibilidades para promover o avanço da Educação Superior em todo o mundo, com exemplos de políticas que podem ser replicadas para outras nações e, portanto, auxiliá-las em seu desenvolvimento.
Subject: Educação - Brasil
Educação - Canadá
Educação - China
Educação - Financiamento
Ensino superior
Políticas públicas
language: eng
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVAS
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.22347/2175-2753v10i28.1370
URI: http://hdl.handle.net/1843/56318
Issue Date: 2018
metadata.dc.url.externa: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/1370
metadata.dc.relation.ispartof: Meta: Avaliação
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.