Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/56332
Type: Artigo de Periódico
Title: Higher education systems and the tuition fees charging: perspectives and perceptions in Brazil, Canada and China
Other Titles: Sistemas de educação superior e a cobrança de taxas acadêmicas: perspectivas e percepções no Brasil, Canadá e China
Authors: Danilo de Melo Costa
Francisco Vidal Barbosa
Qiang Zha
Roopa Desai Trilokekar
Abstract: This study aims to understand the perceptions of the tuition fees charging in Canada and China and the perspectives of this practice in Brazil, which is a country where society requires access to quality higher education, but which faces large budgetary constraints on its public funding. To understand these questions, a qualitative exploratory multi-case study was carried out with government officials, specialists in higher education, and student leadership from all three countries. In conclusion to this analysis, and considering the benefits provided by the Canadian and Chinese participants, it is suggested for Brazil to perform a reflection on this subject. The study shows that such an initiative can boost public higher education institutions through greater financial availability and democratize access and permanence, as there would be more resources to invest and assist students from underrepresented groups participating in the system.
Abstract: Este estudo tem como objetivo compreender as percepções da cobrança de taxas acadêmicas no Canadá e na China e as perspectivas desta prática no Brasil, que é um país em que a sociedade almeja acesso a um ensino superior de qualidade, mas que enfrenta grandes restrições orçamentárias em seu financiamento público. Para entender essas questões, realizou-se um estudo multicaso, exploratório e qualitativo com dirigentes governamentais, especialistas em educação superior e líderes estudantis dos três países. Em conclusão a partir da análise dos dados, e considerando os benefícios relatados pelos participantes canadenses e chineses, sugere-se ao Brasil que realize uma reflexão sobre esse assunto. O estudo demonstra que uma iniciativa desta natureza pode impulsionar as instituições públicas de ensino superior através de uma maior disponibilidade financeira e democratizar o acesso e a permanência, pois se teriam mais recursos para investir e auxiliar estudantes de grupos sub-representados que participam do sistema.
Subject: Ensino superior - Brasil
Ensino superior - Canadá
Ensino superior - China
Políticas públicas
Ensino superior e Estado
language: eng
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVAS
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.15728/bbr.2019.16.2.3
URI: http://hdl.handle.net/1843/56332
Issue Date: 2019
metadata.dc.url.externa: https://bbronline.com.br/index.php/bbr/article/view/514
metadata.dc.relation.ispartof: Brazilian Business Review
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.