Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/56343
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAna Luísa Duarte Gonçalvespt_BR
dc.creatorAna Carolina Rochapt_BR
dc.creatorDaniervelin Renata Marques Pereirapt_BR
dc.date.accessioned2023-07-14T23:17:04Z-
dc.date.available2023-07-14T23:17:04Z-
dc.date.issued2021-04-19-
dc.citation.volume11pt_BR
dc.citation.issue27pt_BR
dc.citation.spage112pt_BR
dc.citation.epage131pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.47456/pl.v11i27.33924pt_BR
dc.identifier.issn2236-2592pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/56343-
dc.description.abstractThis article aims to reflect on the experience of two scholarship undergraduates in carrying out a didactic proposal with a class from the 2nd year of high school at the Technical College of UFMG, within the scope of the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships (Pibid). The theme proposed was the socialimpact resulting from the spread of fake news. As a methodological procedure, we will describe the activities carried out in the classroom and discuss the didactic path, including reflections on the students' performance and evaluation of our approach. Inthis report, we aim to share experiences with teachers and other people interested in discussing fake news, a subject that is so recurrent in contemporary discussions, in addition to collaborating with research on the contributions of Pibid in teacher education. We concluded that, given the reality of the classroom, new demands arise from the students' responses and, therefore, new strategies need to be developed to meet their expectations, since the teaching and learning process is dynamic. We also value the space promoted by programs like Pibid to guarantee quality in higher and in basic education.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo visa refletir sobre uma experiência de duas bolsistas na realização de uma proposta didática com uma turma do 2º ano do ensino médio do Colégio Técnico da UFMG, no âmbito do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (Pibid). O tema proposto foi o impacto social decorrente da propagação de fake news. Como procedimento metodológico, faremos uma descrição das atividades realizadas em sala e discussão do percurso didático, incluindo reflexões sobre o aproveitamento dos alunos e avaliação da nossa abordagem. Temos como objetivo, neste relato, compartilhar experiências com professores e demais interessados em discutir as fake news, tema tão presente nas discussões da contemporaneidade, além de colaborar com pesquisas sobre as contribuições do Pibid na formação de professores. Concluímos que, diante da realidade da sala de aula, surgem novas demandas decorrentes das respostas dos alunos e, portanto, novas estratégias precisam ser elaboradas para atendê-las, já que o processo de ensino-aprendizagem é dinâmico. Também consideramos o valor do espaço promovido por programas como o Pibid para garantir educação de qualidade no ensino superior e na educação básica.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofPERcursos Linguísticospt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFake Newspt_BR
dc.subjectEnsino Médiopt_BR
dc.subjectUso da Internetpt_BR
dc.subjectFormação de professorespt_BR
dc.subjectLetramentopt_BR
dc.subject.otherLetramentopt_BR
dc.subject.otherProfessores - Formaçãopt_BR
dc.subject.otherInternet na educaçãopt_BR
dc.titleTrabalho com notícias e fake news na sala de aula: experiências do PIBID no COLTEC/UFMGpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-1861-3609pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabalho com notícias e Fake News na sala de aula experiências do PIBID no COLTEC UFMG.pdf583.67 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.