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Tipo: Artigo de Periódico
Título: Experiential education in the pharmacy undergraduate curricula in Brazil
Título(s) alternativo(s): Educação experiencial nos currículos de graduação em farmácia no Brasil
Autor(es): Aline Aparecida Foppa
Gabriella Almeida Martins
Ronald de Figueiredo Nascimento
Alessandra Rezende Mesquita
Simone de Araújo Medina Mendonça
Clarice Chemello
Resumen: Objective: Considering the curriculum reform process taking place in pharmacy undergraduate programs in Brazil and the importance of practical experience to students throughout their learning process in university, this study aims to provide an overview of pharmacy undergraduate programs in Brazil and their respective internships. Methods: An observational, descriptive, cross-sectional study. A documentary analysis of pharmacy undergraduate programs in the face-to-face modality was carried out,with data obtained from the Political Pedagogical Projects of the programs, the curricula, and course descriptions containing information on internships, all provided by the Brazilian Ministry of Education. The data collected concerned higher education institutions (HEIs), pharmacy programs and internships. Results: Pharmacy undergraduate programs in Brazil have a median duration of 10 semesters, requiring from students a median of 6 internships, from the 6thsemester on, totalizing 826 hours. The programs lack uniformity among their internships, mainly regarding total hours and the semester in which internships start. The pharmacy internships cover, in greater number, the areas of outpatient and community pharmacy, clinical analysis, and pharmaceutical technology, respectively, being clinical analysis the area with more hours. Public and private HEIs have different internship proceedings in their curricula, hence no homogeneity among them in the different regions of Brazil. Conclusions: This study demonstrates the diversity of pharmacy programs in Brazil in the context of internships, reflecting on the training and the activity of pharmacists in recent decades. Further studies are needed to deepen the understanding of this theme.
Abstract: Objetivo: Considerando o processo de reforma curricular nos cursos de graduação em farmácia no Brasil e a importância da experiência prática para os alunos durante todo o processo de aprendizagem na universidade, este estudo tem como objetivo fornecer uma visão geral dos cursos de graduação em farmácia no Brasil e seus respectivos estágios. Estudo observacional, descritivo, transversal. Foi realizada uma análise documental dos cursos de graduação em farmácia na modalidade presencial, com dados obtidos dos Projetos Políticos Pedagógicos dos cursos, dos currículos e das descrições dos cursos contendo informações sobre os estágios, todos fornecidos pelo Ministério da Educação do Brasil . Os dados recolhidos dizem respeito a instituições de ensino superior (IES), cursos de farmácia e estágios. Resultados: Os cursos de graduação em Farmácia no Brasil têm duração média de 10 semestres, exigindo dos alunos uma média de 6 estágios, a partir do 6º semestre, totalizando 826 horas. Os programas carecem de uniformidade entre seus estágios, principalmente em relação à carga horária total e ao semestre em que iniciam os estágios. Os estágios de farmácia abrangem, em maior número, as áreas de farmácia ambulatória e comunitária, análises clínicas e tecnologia farmacêutica, respetivamente, sendo as análises clínicas a área com mais carga horária. As IES públicas e privadas possuem diferentes procedimentos de estágio em seus currículos, não havendo, portanto, homogeneidade entre elas nas diferentes regiões do Brasil. Conclusões: Este estudo demonstra a diversidade dos programas de farmácia no Brasil no contexto dos estágios, refletindo sobre a formação e a atuação dos farmacêuticos nas últimas décadas. Mais estudos são necessários para aprofundar a compreensão desse tema.
Asunto: Farmácia - Estudo e ensino
Farmácia - Currículos
Residências em farmácia
Universidades e faculdades - Brasil - Currículos
Educação em farmácia
Farmacêuticos
Formação profissional
Estudos transversais
Idioma: eng
País: Brasil
Editor: Universidade Federal de Minas Gerais
Sigla da Institución: UFMG
Departamento: FAR - DEPARTAMENTO DE FARMÁCIA SOCIAL
Tipo de acceso: Acesso Aberto
Identificador DOI: https://doi.org/10.18549/PharmPract.2020.1.1738
URI: http://hdl.handle.net/1843/56568
Fecha del documento: 15-mar-2020
metadata.dc.url.externa: https://www.pharmacypractice.org/index.php/pp/article/view/1738
metadata.dc.relation.ispartof: Pharmacy Practice
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