Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/56568
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAline Aparecida Foppapt_BR
dc.creatorGabriella Almeida Martinspt_BR
dc.creatorRonald de Figueiredo Nascimentopt_BR
dc.creatorAlessandra Rezende Mesquitapt_BR
dc.creatorSimone de Araújo Medina Mendonçapt_BR
dc.creatorClarice Chemellopt_BR
dc.date.accessioned2023-07-18T16:35:59Z-
dc.date.available2023-07-18T16:35:59Z-
dc.date.issued2020-03-15-
dc.citation.volume18pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18549/PharmPract.2020.1.1738pt_BR
dc.identifier.issn1886-3655pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/56568-
dc.description.abstractObjetivo: Considerando o processo de reforma curricular nos cursos de graduação em farmácia no Brasil e a importância da experiência prática para os alunos durante todo o processo de aprendizagem na universidade, este estudo tem como objetivo fornecer uma visão geral dos cursos de graduação em farmácia no Brasil e seus respectivos estágios. Estudo observacional, descritivo, transversal. Foi realizada uma análise documental dos cursos de graduação em farmácia na modalidade presencial, com dados obtidos dos Projetos Políticos Pedagógicos dos cursos, dos currículos e das descrições dos cursos contendo informações sobre os estágios, todos fornecidos pelo Ministério da Educação do Brasil . Os dados recolhidos dizem respeito a instituições de ensino superior (IES), cursos de farmácia e estágios. Resultados: Os cursos de graduação em Farmácia no Brasil têm duração média de 10 semestres, exigindo dos alunos uma média de 6 estágios, a partir do 6º semestre, totalizando 826 horas. Os programas carecem de uniformidade entre seus estágios, principalmente em relação à carga horária total e ao semestre em que iniciam os estágios. Os estágios de farmácia abrangem, em maior número, as áreas de farmácia ambulatória e comunitária, análises clínicas e tecnologia farmacêutica, respetivamente, sendo as análises clínicas a área com mais carga horária. As IES públicas e privadas possuem diferentes procedimentos de estágio em seus currículos, não havendo, portanto, homogeneidade entre elas nas diferentes regiões do Brasil. Conclusões: Este estudo demonstra a diversidade dos programas de farmácia no Brasil no contexto dos estágios, refletindo sobre a formação e a atuação dos farmacêuticos nas últimas décadas. Mais estudos são necessários para aprofundar a compreensão desse tema.pt_BR
dc.description.resumoObjective: Considering the curriculum reform process taking place in pharmacy undergraduate programs in Brazil and the importance of practical experience to students throughout their learning process in university, this study aims to provide an overview of pharmacy undergraduate programs in Brazil and their respective internships. Methods: An observational, descriptive, cross-sectional study. A documentary analysis of pharmacy undergraduate programs in the face-to-face modality was carried out,with data obtained from the Political Pedagogical Projects of the programs, the curricula, and course descriptions containing information on internships, all provided by the Brazilian Ministry of Education. The data collected concerned higher education institutions (HEIs), pharmacy programs and internships. Results: Pharmacy undergraduate programs in Brazil have a median duration of 10 semesters, requiring from students a median of 6 internships, from the 6thsemester on, totalizing 826 hours. The programs lack uniformity among their internships, mainly regarding total hours and the semester in which internships start. The pharmacy internships cover, in greater number, the areas of outpatient and community pharmacy, clinical analysis, and pharmaceutical technology, respectively, being clinical analysis the area with more hours. Public and private HEIs have different internship proceedings in their curricula, hence no homogeneity among them in the different regions of Brazil. Conclusions: This study demonstrates the diversity of pharmacy programs in Brazil in the context of internships, reflecting on the training and the activity of pharmacists in recent decades. Further studies are needed to deepen the understanding of this theme.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageengpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAR - DEPARTAMENTO DE FARMÁCIA SOCIALpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofPharmacy Practicept_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducation, Pharmacypt_BR
dc.subjectStudents, Pharmacypt_BR
dc.subjectInternship and residencypt_BR
dc.subjectCurriculumpt_BR
dc.subjectPharmacistspt_BR
dc.subjectCross-sectional studiespt_BR
dc.subjectBrazilpt_BR
dc.subject.otherFarmácia - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherFarmácia - Currículospt_BR
dc.subject.otherResidências em farmáciapt_BR
dc.subject.otherUniversidades e faculdades - Brasil - Currículospt_BR
dc.subject.otherEducação em farmáciapt_BR
dc.subject.otherFarmacêuticospt_BR
dc.subject.otherFormação profissionalpt_BR
dc.subject.otherEstudos transversaispt_BR
dc.titleExperiential education in the pharmacy undergraduate curricula in Brazilpt_BR
dc.title.alternativeEducação experiencial nos currículos de graduação em farmácia no Brasilpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.pharmacypractice.org/index.php/pp/article/view/1738pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-1165-9017pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-9005-6619pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-7165-435Xpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2988-5829pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-5792-0682pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-1234-1561pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Experiential education in the pharmacy undergraduate curricula in Brazil.pdf534.63 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.