Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/56572
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dc.creatorAline Aparecida Foppapt_BR
dc.creatorAlessandra Rezende Mesquitapt_BR
dc.creatorSimone da Araújo Medina Mendonçapt_BR
dc.creatorClarice Chemellopt_BR
dc.date.accessioned2023-07-18T16:37:54Z-
dc.date.available2023-07-18T16:37:54Z-
dc.date.issued2021-07-01-
dc.citation.volume17pt_BR
dc.citation.issue5pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.14808/sci.plena.2021.054501pt_BR
dc.identifier.issn1808-2793pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/56572-
dc.description.abstractThe pharmacy undergraduate programs are in curriculum change process. The experiential learning has essential role in the construction of knowledge and there is the gap in the literature about studies of this nature. This study describes organizational and pedagogical aspects of community pharmacy internships in pharmacy undergraduate programs in Brazil. This is a cross-sectional descriptive observational study on community pharmacy internships required by face-to-face pharmacy programs inaugurated before 2015 (n=288). Data were collected from documents and self-administered questionnaires by coordinators and/or teachers in charge of community pharmacy internships. The pharmacy programs (n=98) required a median of 2 [1;3] community pharmacy internships, totalizing 263.5 [146.5;405] hours, completed either in private pharmacies (76.5%; n=75), SUS pharmacies (53.1%; n=52) or university pharmacies (46.9%; n=45). Regarding pedagogical aspects, teachers visit the internship sites with a median of 5 [2;18.5] times semiannually, and only 39% (n=25) of the pharmacy programs require courses on both “social/behavioral/administrative sciences” and “clinical sciences” as a prerequisite for community pharmacy internships. The teaching-learning process most commonly used is “student observes preceptor and practices with supervision” and the assessment tool mostly used are oral/written reports (80.6%; n=79). The results reveal important organizational gaps in the internships required by pharmacy programs in Brazil, which may affect future professionals intending to work in community pharmacies.pt_BR
dc.description.resumoOs cursos de Farmácia no Brasil estão em um processo de mudança curricular. A aprendizagem experiencial tem um papel essencial na construção do conhecimento, entretanto há uma escassez de estudos sobre o tema. Este estudo descreve os aspectos organizacionais e pedagógicos dos estágios em farmácia comunitária dos cursos de Farmácia do Brasil. Trata-se de um estudo observacional descritivo transversal sobre os estágios em farmácia comunitária, ofertados por cursos presenciais, com início anterior a 2015 (n=288). Os dados foram coletados de documentos e questionários autoaplicáveis enviados para coordenadores e/ou docentes responsáveis pelos estágios em farmácia comunitária. Os cursos de graduação em Farmácia que responderam (n=98) possuíam uma mediana de 2[1;3] estágios em farmácia comunitária, com carga horária total de 263,5 [146,5; 405] horas, realizados em maior proporção em farmácias comunitárias privadas (76,5%; n=75), seguido pelas farmácias comunitárias vinculadas ao Sistema Único de Saúde(53,1%; n=52) e farmácias universitárias(46,9%; n=45). Quanto aos aspectos pedagógicos, os docentes visitaram os locais de estágio com mediana de 5 [2;18,5] vezes/semestre e apenas 39% (n=25) dos cursos possuíam tanto disciplinas das “ciências sociais / comportamentais / administrativas de farmácia”, quanto das “ciências clínicas” como pré-requisito para o estágio em farmácia comunitária. O processo de ensino-aprendizagem mais utilizado foi “estudante observa o supervisor e depois executa com 100% de supervisão” e a ferramenta de avaliação mais empregada foram os relatórios orais/escritos (80,6%; n=79). O estudo revela importantes lacunas na organização dos estágios em farmácia comunitária, o que pode comprometer a formação para atuar nessa área profissional.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAR - DEPARTAMENTO DE FARMÁCIA SOCIALpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofScientia Plenapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação em farmáciapt_BR
dc.subjectEstágiopt_BR
dc.subjectServiços comunitários de farmáciapt_BR
dc.subject.otherFarmácia - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherEducação em farmáciapt_BR
dc.subject.otherUniversidades e faculdades - Brasil - Currículospt_BR
dc.subject.otherResidências em farmáciapt_BR
dc.subject.otherServiços comunitários de farmáciapt_BR
dc.subject.otherFarmacêuticospt_BR
dc.subject.otherFormação profissionalpt_BR
dc.titleEstágios em farmácia comunitária nos cursos de graduação em farmácia no Brasilpt_BR
dc.title.alternativeCommunity pharmacy internships in pharmacy undergraduate programs in Brazilpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scientiaplena.org.br/sp/article/view/6145pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-1165-9017pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2988-5829pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-5792-0682pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-1234-1561pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

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