Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/56734
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorKléber Rangel Silvapt_BR
dc.creatorNivea Soares da Silvapt_BR
dc.creatorDaniela de Almeida Ochoa Cruzpt_BR
dc.creatorJanete Dos Reis Coimbrapt_BR
dc.creatorTammy Angelina Mendonça Claretpt_BR
dc.creatorElza Machado de Melopt_BR
dc.date.accessioned2023-07-19T18:10:04Z-
dc.date.available2023-07-19T18:10:04Z-
dc.date.issued2016-
dc.citation.volume26pt_BR
dc.citation.issue8pt_BR
dc.citation.spage146pt_BR
dc.citation.epage151pt_BR
dc.identifier.issn2238-3182pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/56734-
dc.description.abstractIntroduction: Starting from the Habermasian thesis of the colonization of the world of life by the system, the phenomenon of violence is understood as the expression of its mediating function of social relations, replacing the linguistically mediated intersubjective recognition. Objective: to understand reflexively the senses attributed to violence by a group of adolescents from a public school in Belo Horizonte (MG), from the perspective of Health Promotion and in light of Habermas’ Theory of Communicative Action. Methods: Twelve adolescents (10 females and 2 males) were selected and 13 meetings (workshops) were performed and the data were collected through participant observation and field diary research techniques. It is a qualitative study in which the hermeneutic-dialectic method was used for data analysis. Results: The workshops represented the possibility of rebuilding social bonds through participatory methodology and the reestablishment of dialogic relations for intersubjective recognition based on solidarity among adolescents. In the meetings, fragments of the life of these subjects expressed in themes such as racism, work, family relations, social exclusion and poverty were approached. The results also point to the need for greater integration among the actors of the school community, as well as for an effective networking between the school and the health services located in its territory. Conclusion: It was noticed that the context of structural and symbolic violence does not exclude the possibility of carrying out joint actions coordinated collectively.pt_BR
dc.description.resumoIntrodução: partindo da tese habermasiana da colonização do mundo da vida pelo sistema, compreende-se o fenômeno da violência como a expressão de sua função mediadora das relações sociais em substituição ao reconhecimento intersubjetivo mediado linguisticamente. Objetivo: compreender reflexivamente os sentidos atribuídos à violência por um grupo de adolescentes de uma escola pública de Belo Horizonte- MG, na perspectiva da promoção da saúde e à luz da Teoria da Ação Comunicativa de Habermas. Métodos: foram selecionados 12 adolescentes (10 do sexo feminino e dois do sexo masculino) e realizados 13 encontros (oficinas). Os dados foram coletados por meio das técnicas de pesquisa observação participante e diário de campo. Trata-se de estudo qualitativo em que foi empregado o método hermenêutico-dialético para a análise de dados. Resultados: a realização das oficinas representou a possibilidade de reconstruir os laços sociais por meio de metodologia participativa e o restabelecimento das relações dialógicas para o reconhecimento intersubjetivo com base na solidariedade entre os adolescentes. Nos encontros foram abordados fragmentos do mundo da vida desses sujeitos expressos em temas, como racismo, trabalho, relações familiares, exclusão social e pobreza. Os resultados também revelam a necessidade de mais integração entre os atores da comunidade escolar, bem como para uma efetiva articulação em rede entre a escola e os serviços de saúde localizados em seu território. Conclusão: percebeu-se que o contexto de violência estrutural e simbólica não exclui a possibilidade de realizar ações solidárias coordenadas de forma coletiva.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMED - DEPARTAMENTO DE MEDICINA PREVENTIVA SOCIALpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Médica de Minas Geraispt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPromoção da saúdept_BR
dc.subjectViolênciapt_BR
dc.subjectAdolescentespt_BR
dc.subjectSaúde Escolarpt_BR
dc.subject.otherPromoção da saúdept_BR
dc.subject.otherViolênciapt_BR
dc.subject.otherAdolescentept_BR
dc.titleEncontros e diálogos na escola: promoção da saúde e prevenção da violência entre adolescentespt_BR
dc.title.alternativeMeetings and dialogues at school: health promotion and prevention of violence among adolescentspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.rmmg.org/artigo/detalhes/2139pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.