Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/56745
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorJoyce Rodrigues Silva Gonçalvespt_BR
dc.date.accessioned2023-07-19T18:16:34Z-
dc.date.available2023-07-19T18:16:34Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume14pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage39pt_BR
dc.citation.epage46pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18224/mos.v14i2.8879pt_BR
dc.identifier.issn1983-7801pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/56745-
dc.description.abstractMadness is portrayed in different ways throughout human history. Traditionally, the figure of the madman would be an allegory to represent that which is diff erent, which does not fit the social standards for a harmonious coexistence in community. Thinking about the segregation of subjects considered deviant in conventional society, this brief study intends to carry out an analysis on the representation of madness in Literature, in order to verify how historical influences are still evoked in the arts, and how these influences are transgressed through the literary creation of iconic and enigmatic characters, who, because they do not conform to the dominant social system, end up being considered crazy, and driving those around them crazy. Some literary texts will be mentioned as an example of madness in the work, particularly the short story “Bartleby, the clerk”, by Herman Melville. As a theoretical reference, Michel Foucault’s reflections will be considered mainly.pt_BR
dc.description.resumoA loucura é retratada de diversas formas ao longo da história da humanidade. Tradicionalmente, a figura do louco seria uma alegoria para representação daquilo ou daquele que é diferente, que não se encaixa nos padrões sociais para uma convivência harmônica em comunidade. Pensando na segregação dos sujeitos considerados desviantes na sociedade convencional, este breve estudo pretende realizar uma análise sobre a representação da loucura na literatura, a fim de verificar de que modo as influências históricas ainda são evocadas nas artes, e como são transgredidas essas influências através da criação literária de personagens icônicos e enigmáticos, que, por não se moldarem ao sistema social dominante, acabam sendo considerados loucos, e enlouquecendo os que os cercam. Alguns textos literários serão evocados a título de exemplo da loucura na obra, particularmente o conto “Bartleby, o escrivão”, de Herman Melville. Como referência teórica, serão consideradas, principalmente, as reflexões de Michel Foucault.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Mosaico-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLoucurapt_BR
dc.subjectLiteraturapt_BR
dc.subjectHistóriapt_BR
dc.subjectRepresentaçãopt_BR
dc.subject.otherArte e doença mentalpt_BR
dc.subject.otherLinguísticapt_BR
dc.subject.otherLiteraturapt_BR
dc.titleEssa estranha vizinhança da loucura com a literaturapt_BR
dc.title.alternativeThis strange neighborhood of madness with literaturept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://seer.pucgoias.edu.br/index.php/mosaico/article/view/8879pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4643-1810pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Essa estranha vizinhança da loucura com a literatura.pdf3.75 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.