Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/56770
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Rodolfo Viana Pereirapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4670265516324991pt_BR
dc.contributor.referee1Eneida Desiree Salgadopt_BR
dc.contributor.referee2Adamo Dias Alvespt_BR
dc.creatorArthur Gandra de Moraispt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/3590259511194046pt_BR
dc.date.accessioned2023-07-20T10:01:00Z-
dc.date.available2023-07-20T10:01:00Z-
dc.date.issued2023-05-05-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/56770-
dc.description.abstractThe aim of this work is to investigate the effects of low intra-party democracy on the passive electoral capacity of affiliates, especially regarding the distribution of campaign resources within the scope of the Special Campaign Financing Fund (FEFC). It is presented as a hypothesis that there are effects and that these are harmful to the passive electoral capacity of the affiliates. In order to demonstrate the hypothesis, the analysis was structured in three analysis vertices: (a) verify the defining elements of passive electoral capacity, investigating its concept and constitutional scope; (b) carry out a survey of the requirements established by the resolutions of political parties for the distribution of FEFC resources; (c) verify the institutional role of the political party within the Brazilian constitutional paradigm and its role as a mediator on the political rights of affiliates, especially electoral capacity passive; (d) evaluate, opposing the normative paradigm and the reflections developed in the previous chapters, the effects of the deficit of intra-party democracy for the effectiveness of the passive electoral capacity of the affiliated to the political parties. The primary source of analysis is the resolutions issued by political parties in the general elections of 2018 and 2022, which determined the criteria for distributing the FEFC to affiliates, with a special focus on the rules for distributing proportional candidacies. In the end, it was found that the FEFC distribution criteria are mostly subjective or discretionary, and the following effects were conditionally diagnosed: (i) insecurity for members; (ii) low material effectiveness of passive electoral capacity; (iii) potential reduction in the access of new cadres or marginalized cadres from the associations to elected positions.pt_BR
dc.description.resumoPretende-se investigar neste trabalho os efeitos da baixa democracia intrapartidária na capacidade eleitoral passiva dos filiados, especialmente quanto à distribuição de recursos de campanha no escopo do Fundo Especial de Financiamento de Campanha (FEFC). Apresenta-se como hipótese que há efeitos e que estes são lesivos à capacidade eleitoral passiva dos filiados. Para demonstrar a hipótese, a análise fora estruturada em quatro vértices de análise: (a) verificar os elementos definidores da capacidade eleitoral passiva, investigando seu conceito e abrangência a título constitucional; (b) realizar levantamento dos requisitos estabelecidos pelas resoluções dos partidos políticos para distribuição dos recursos do FEFC;(c) verificar o papel institucional do partido político dentro do paradigma constitucional brasileiro e seu papel de mediador sobre direitos políticos dos filiados, especialmente a capacidade eleitoral passiva; (d) avaliar, contrapondo o paradigma normativo e as reflexões desenvolvidas nos capítulos anteriores, os efeitos do déficit de democracia intrapartidária para a eficácia da capacidade eleitoral passiva dos filiados aos partidos políticos. Tem-se por fonte primária de análise as resoluções exaradas pelos partidos políticos nas eleições gerais de 2018 e 2022, as quais determinaram os critérios de distribuição do FEFC para os filiados, com enfoque especialmente nas regras de distribuição às candidaturas proporcionais. Ao fim, verificou- se que os critérios de distribuição do FEFC são majoritariamente subjetivos ou discricionários, e diagnosticou-se, de modo condicional, os seguintes efeitos: (i) insegurança aos filiados; (ii) baixa efetividade material da capacidade eleitoral passiva; (iii) potencial diminuição de acesso de novos quadros ou quadros marginalizados das agremiações aos cargos eletivos.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentDIREITO - FACULDADE DE DIREITOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Direitopt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCapacidade eleitoral passivapt_BR
dc.subjectDemocracia intrapartidáriapt_BR
dc.subjectFundo especial de financiamento de campanhapt_BR
dc.subjectDireito eleitoralpt_BR
dc.subjectDireito constitucionalpt_BR
dc.subject.otherDireito eleitoral - Brasilpt_BR
dc.subject.otherDireito constitucional - Brasilpt_BR
dc.subject.otherCampanha eleitoral - Financiamentopt_BR
dc.titleDéficit de democracia intrapartidária e efeitos à capacidade eleitoral passiva: análise dos critérios de distribuição do Fundo Especial de Financiamento de Campanha (FEFC)pt_BR
dc.title.alternativeIntra-party democracy deficit and effects on passive electoral capacity: analysis of the distribution criteria of the Special Campaign Financing Fund (FEFC)pt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.