Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/56806
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAdmir Soares de Almeida Júniorpt_BR
dc.date.accessioned2023-07-20T21:03:55Z-
dc.date.available2023-07-20T21:03:55Z-
dc.date.issued2017-
dc.citation.volume2pt_BR
dc.citation.issue6pt_BR
dc.citation.spage661pt_BR
dc.citation.epage681pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2017.v2.n6.p661-681pt_BR
dc.identifier.issn2525-426Xpt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/56806-
dc.description.abstractIn this text, i present a reflection on the space (visual, oral and writ-ten) narratives occupy in the physical education teacher’s education process (including continuing education). To do so, i initially describe how i first came to know about the Auto/Biographical narrative re-search field, as well as to a collection of studies related to the use of (photographic) images in social science researches. next, having some challenges posed to the physical education teacher’s educa-tion process as reference, i highlight a few experiences - based on the scope of licensure of this curricular component - that have pho-tographic images and narratives as structural elements. Therefore, it seems proper to state that the production of different types of narratives has become a relevant strategy for training and professional development of the individuals/subjects involved.pt_BR
dc.description.resumoNesse texto, apresento uma reflexão sobre o lugar ocupado pelas narrativas (visuais, orais e escritas) no processo de formação (inicial e continuada) de professores/as de educação física. Para tanto, narro, inicialmente, como seu deu minha aproximação com o campo da Pesquisa Narrativa e (Auto)biográfica, bem como a um conjunto de estudos relacionados à utilização de imagens (fotográficas), nas pesquisas em ciências sociais. Em seguida, tendo como referência alguns desafios colocados ao processo de formação de professores/as de educação física, destaco algumas experiências desenvolvidas no âmbito da formação de docentes desse componente curricular, que tomam as imagens fotográficas e as narrativas como elementos estruturantes. Dessa forma, parece-me correto afirmar que a produção de diferentes tipos de narrativas tem se configurado em uma relevante estratégia de formação e desenvolvimento profissional dos sujeitos envolvidos.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEEF - DEPARTAMENTO DE EDUCAÇÃO FÍSICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográficapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectNarrativaspt_BR
dc.subjectFotografiapt_BR
dc.subjectProfessores/as de Educação Físicapt_BR
dc.subjectFormaçãopt_BR
dc.subject.otherNarraçãopt_BR
dc.subject.otherFotografiapt_BR
dc.subject.otherEducação física - estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherCapacitação profissionalpt_BR
dc.titleFoto (e) grafias na formação de professores/as de educação físicapt_BR
dc.title.alternativePhoto (and) graphs in physical education teachers' educationpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/3863pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-7489-4161pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Foto (e) grafias na formação de professores_as de educação física.pdf5.35 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.