Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/56867
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorDébora Souto Allemandpt_BR
dc.creatorLarissa Verbisck Alcântara Bonfimpt_BR
dc.creatorMarlaina Fernandes Rorizpt_BR
dc.creatorDaniel Santos Costapt_BR
dc.date.accessioned2023-07-21T19:47:26Z-
dc.date.available2023-07-21T19:47:26Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume16pt_BR
dc.citation.spage01pt_BR
dc.citation.epage21pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5965/18083129152021e0026pt_BR
dc.identifier.issn1808-3129pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/56867-
dc.description.abstractThis paper contextualizes and problematizes the inclusion of Dance in the school curriculum, from experiences in Laboratory Schools in different places in Brazil which have Dance as a mandatory class. Through participant observation it was possible to product data about each one of these school realities and promote discussions that indicate changes or continuities of area problems. It brings a brief history of the specific legislation about the teaching of Arts, and a reflection about the National Common Curricular Base, a document that regulates basic education in Brazil. It is possible to observe advancements in the consolidation of Dance as an autonomous area, although there are still some difficulties that are very similar in the different contexts studied, especially in what concerns the polyvalence in the teaching of Arts and its relation to the field of Physical Education.pt_BR
dc.description.resumoO trabalho contextualiza e problematiza questões acerca da inserção da Dança no currículo escolar, partindo de experiências de quatro Colégios de Aplicação de diferentes localidades do Brasil, cujas matrizes curriculares possuem a Dança como componente obrigatório. A partir da observação participante foi possível construir dados acerca de cada uma dessas realidades escolares e promover debates que indicam mudanças ou permanência de problemáticas discutidas na área. O texto faz um breve histórico sobre a legislação específica acerca do ensino da Arte e reflete sobre a Base Nacional Comum Curricular, documento que normatiza o currículo do ensino básico nacional. Observam-se avanços na consolidação da Dança como área autônoma, apesar de ainda existirem dificuldades muito semelhantes nos diferentes contextos estudados, especialmente em se tratando da questão da polivalência no ensino de Arte e da relação com a área da Educação Física.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofDAPesquisa-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectArte - Estudo e ensinopt_BR
dc.subjectDançapt_BR
dc.subjectCurrículo e métodos em educaçãopt_BR
dc.subjectCurrículos - Mudança - Brasil.pt_BR
dc.subject.otherCurrículospt_BR
dc.subject.otherDançapt_BR
dc.subject.otherArtept_BR
dc.titleA inserção da dança no currículo dos Colégios de Aplicação: conquistas, possibilidades e desafiospt_BR
dc.title.alternativeThe inclusion of dance in the curriculum of Laboratory Schools: achievements, possibilities and challengespt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.udesc.br/index.php/dapesquisa/article/view/20219pt_BR
dc.identifier.orcidDébora Souto Allemandpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0530-6458pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4756-4239pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-3733-471Xpt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.