Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/56886
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMárcia Maria Valle Arbexpt_BR
dc.creatorIzabela Baptista do Lagopt_BR
dc.date.accessioned2023-07-24T19:23:05Z-
dc.date.available2023-07-24T19:23:05Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.volume9pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage58pt_BR
dc.citation.epage71pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.35572/rlr.v9i3.1827pt_BR
dc.identifier.issn2317-2347pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/56886-
dc.description.abstractThis paper aims to discuss intermedial references in Courbet: L'Atelier du peintre [Courbet: The Painter's Studio], a work published by Marianne Nahon, under the light of intermedial studies. With text and illustrations by the artist Charles Matton, the book is configured as a complex intermedial object composed by all the three categories proposed by Irina Rajewsky: media combination, medial transposition and intermidial references, which happens to be the main focus of this study. The theoretical framework also relies on the studies of Walter Moser about the relations between arts and their medialities. Our goal is to identify these references – especially regarding painting and theater – in order to evaluate their role, through narrative descriptions, in the process of construction of literary tableaux vivants that centrally stage the act of painting.pt_BR
dc.description.resumoO presente artigo analisa, sob uma perspectiva dos estudos da intermidialidade, as referências intermidiáticas presentes em Courbet: L'Atelier du peintre [Courbet: O ateliê do pintor], trabalho realizado por Marianne Nahon. O livro, constituído de um texto e ilustrações do artista Charles Matton, configura-se como um objeto complexo que envolve tanto a transposição, quanto a combinação de mídias e as referências intermidiáticas, como definidas por Irina Rajewsky, e que serão o foco principal desta reflexão. O referencial teórico é também constituído pelos estudos de Walter Moser a respeito das relações entre as artes e a ênfase em sua midialidade. Nosso objetivo é identificar essas referências – em especial à pintura e ao teatro – e avaliar em que medida elas participam, por meio de descrições narrativizadas, do processo de formação de tableaux vivants, quadros vivos literários que colocam em cena o ato de pintar.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Letras Raras-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectGustave Courbetpt_BR
dc.subjectMarianne Nahonpt_BR
dc.subjectPinturapt_BR
dc.subjectTeatropt_BR
dc.subjectReferências intermidiáticaspt_BR
dc.subjectQuadro-vivopt_BR
dc.subject.otherArte e literaturapt_BR
dc.subject.otherTeatro (Literatura)pt_BR
dc.titleA encenação do ato de pintar em Courbet: l atelier du peintrept_BR
dc.title.alternativeStaging the act of painting in Courbet: l’atelier du peintrept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-8690-6900pt_BR
dc.identifier.orcid0000-0002-7341-9342pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A encenação do ato de pintar em Courbet_ L’Atelier du peintre.pdf288.22 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.