Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/56886
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Márcia Maria Valle Arbex | pt_BR |
dc.creator | Izabela Baptista do Lago | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2023-07-24T19:23:05Z | - |
dc.date.available | 2023-07-24T19:23:05Z | - |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.citation.volume | 9 | pt_BR |
dc.citation.issue | 3 | pt_BR |
dc.citation.spage | 58 | pt_BR |
dc.citation.epage | 71 | pt_BR |
dc.identifier.doi | http://dx.doi.org/10.35572/rlr.v9i3.1827 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 2317-2347 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/56886 | - |
dc.description.abstract | This paper aims to discuss intermedial references in Courbet: L'Atelier du peintre [Courbet: The Painter's Studio], a work published by Marianne Nahon, under the light of intermedial studies. With text and illustrations by the artist Charles Matton, the book is configured as a complex intermedial object composed by all the three categories proposed by Irina Rajewsky: media combination, medial transposition and intermidial references, which happens to be the main focus of this study. The theoretical framework also relies on the studies of Walter Moser about the relations between arts and their medialities. Our goal is to identify these references – especially regarding painting and theater – in order to evaluate their role, through narrative descriptions, in the process of construction of literary tableaux vivants that centrally stage the act of painting. | pt_BR |
dc.description.resumo | O presente artigo analisa, sob uma perspectiva dos estudos da intermidialidade, as referências intermidiáticas presentes em Courbet: L'Atelier du peintre [Courbet: O ateliê do pintor], trabalho realizado por Marianne Nahon. O livro, constituído de um texto e ilustrações do artista Charles Matton, configura-se como um objeto complexo que envolve tanto a transposição, quanto a combinação de mídias e as referências intermidiáticas, como definidas por Irina Rajewsky, e que serão o foco principal desta reflexão. O referencial teórico é também constituído pelos estudos de Walter Moser a respeito das relações entre as artes e a ênfase em sua midialidade. Nosso objetivo é identificar essas referências – em especial à pintura e ao teatro – e avaliar em que medida elas participam, por meio de descrições narrativizadas, do processo de formação de tableaux vivants, quadros vivos literários que colocam em cena o ato de pintar. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FALE - FACULDADE DE LETRAS | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Revista Letras Raras | - |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Gustave Courbet | pt_BR |
dc.subject | Marianne Nahon | pt_BR |
dc.subject | Pintura | pt_BR |
dc.subject | Teatro | pt_BR |
dc.subject | Referências intermidiáticas | pt_BR |
dc.subject | Quadro-vivo | pt_BR |
dc.subject.other | Arte e literatura | pt_BR |
dc.subject.other | Teatro (Literatura) | pt_BR |
dc.title | A encenação do ato de pintar em Courbet: l atelier du peintre | pt_BR |
dc.title.alternative | Staging the act of painting in Courbet: l’atelier du peintre | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0001-8690-6900 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | 0000-0002-7341-9342 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
A encenação do ato de pintar em Courbet_ L’Atelier du peintre.pdf | 288.22 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.