Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/56919
Type: Artigo de Periódico
Title: Entrevista e anamnese: uma análise crítica dos vários autores e uma proposta de roteiro e de registro de consulta baseados no método clínico centrado no paciente
Other Titles: Interview and Health History: critical analysis of the various authors and proposal of a consultation guide and record based on the Patient-Centered Clinical Method
Authors: Lucas José Camposmachado
Maria Mônica Freitas Ribeiro
Milena Maria Moreira Guimarães
Abstract: O ensino de semiologia médica é um desafio a todos os envolvidos: alunos, professores/médicos e pacientes. O objetivo deste texto é analisar criticamente os textos mais usados no ensino da construção da história clínica, e propor uma estrutura de diálogo e de registro mais adequada ao método clínico centrado na pessoa (MCCP). Há diferenças importantes entre os vários autores que podem trazer dificuldades aos aprendizes noviços. Em geral estes textos se organizam em torno da estrutura do registro, para desenvolver a construção da entrevista clínica. Ou seja, o diálogo, mais fluido e interativo, tem uma estrutura lógica a ser seguida. As etapas de uma consulta clínica usando o MCCP são: abertura (preparação, rapport inicial, rastreamento da agenda do paciente e negociação da agenda), exploração (perspectivas biomédica ou da doença, pessoal e contextual), exame físico, raciocínio clínico, planejamento (conduta, que inclui construção compartilhada do problema e negociação do plano) e fechamento (sumarização e verificação de compreensão). Percorremos neste texto a estrutura e nomenclatura usada, procurando compreender a intencionalidade, a presença de um critério, bem como a coerência dos seus conteúdos. Por fim, terminamos com uma proposta de estrutura para a entrevista clínica e seu registro, que transita do método clínico centrado na doença para o MCCP e que seja factível à prática clínica atual.
Abstract: It's a challenge to everyone involved in teaching clinical semiology: students, teachers, doctors and patients. Our objective is to analyze critically the texts most used in teaching the construction of clinical history and to propose a structure of the interview and the register most appropriate to the patient-centered clinical method (PCCM). There are important differences between the various authors that can cause difficulties for novices learners. In general, these texts are organized around the structure of the registry, to develop the construction of the clinical history. The interview, more fluid and interactive, has a logical structure. The steps of a clinical consultation using the PCCM are opening (getting ready, initial rapport, establishing the patient agenda and negotiating the agenda), exploration (biomedical or disease, patient or personal and contextual perspectives), physical examination, clinical reasoning, planning(management, which includes building a shared understanding of the problem and negotiating a plan) and closing (summarization and understanding check). In this text, we go through the structure and used nomenclature, trying to understand the intentionality, the presence of a criterion, as well as the coherence of its contents. Finally, we end with a proposal of structure for the clinical interview and its registry, that moves from the disease-centered clinical method to PCCM and that is feasible to the current clinical practice
Subject: Educaçao Médica
Anamnese
Registros de Saúde Pessoal
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: MED - DEPARTAMENTO DE CLÍNICA MÉDICA
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: 10.5935/2238-3182.20200068
URI: http://hdl.handle.net/1843/56919
Issue Date: 17-Jul-2018
metadata.dc.relation.ispartof: Revista Médica de Minas Gerais
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Entrevista e Anamnese uma análise crítica dos vários autores pdfa.pdf138.01 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.