Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/57173
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorRoselene Alves Amânciopt_BR
dc.creatorEliane Scheid Gazirept_BR
dc.date.accessioned2023-07-28T20:01:50Z-
dc.date.available2023-07-28T20:01:50Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.volume11pt_BR
dc.citation.issue6pt_BR
dc.citation.spage171pt_BR
dc.citation.epage191pt_BR
dc.identifier.doihttps:// doi.org/10.26843/rencima.v11i6.1958pt_BR
dc.identifier.issn2179-426Xpt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/57173-
dc.description.abstractGenerally, at the elementary school early years, activities focused at the perception of geometric forms and in the final years and teaching of geometry tends to be more theoretical. However, it is important that experimental activities and conceptualization be present at any level of education. Thus, in this article we present and discuss a sequence of activities related to the study of quadrilaterals that was carried out by fifth year students of elementary school. They have obtained the figures that represented each type of quadrilateral by means of folds and cutouts, made artistic works with these figures, explored their properties from the symmetry axes, socialized their discoveries, then built quadrilaterals in the geoplan and represented the constructions realized on dotted paper. The research has achieved that manipulation is possible and necessary since the earliest years, so the construction and the drawings be worked in an articulated way with the theoretical knowledge of the geometry. It was also verified that interactions and negotiations of meanings play a fundamental role in the learning process.pt_BR
dc.description.resumoGeralmente, nos anos iniciais do Ensino Fundamental, privilegiam-se atividades de percepção das formas geométricas e nos anos finais, o ensino de Geometria tende a ser mais teórico. No entanto, é importante que as atividades experimentais e a conceituação estejam presentes em qualquer nível de ensino. Assim, neste artigo apresenta-se e discute-se uma sequência de atividades relativa ao estudo dos quadriláteros que foi realizada por estudantes do quinto ano do Ensino Fundamental. Eles obtiveram as figuras que representavam cada tipo de quadrilátero por meio de dobraduras e recortes, fizeram trabalhos artísticos com essas figuras, exploraram suas propriedades a partir da obtenção dos eixos de simetria, socializaram suas descobertas, depois construíram quadriláteros no geoplano e representaram as construções realizadas no papel pontilhado. A pesquisa evidenciou que é possível e necessário que, desde os anos iniciais, a manipulação, a construção e os desenhos sejam trabalhados de forma articulada com o conhecimento teórico da geometria. Constatou-se, ainda, que as interações e negociações de significados têm papel fundamental no processo de aprendizagem.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista de Ensino de Ciências e Matemática-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectGeometriapt_BR
dc.subjectQuadriláterospt_BR
dc.subjectConceitopt_BR
dc.subjectAtividades experimentaispt_BR
dc.subject.otherEnsino fundamentalpt_BR
dc.subject.otherGeometriapt_BR
dc.subject.otherDesenho geométricopt_BR
dc.titleAtividades experimentais e teóricas: um caminho trilhado por estudantes do quinto ano no estudo dos quadriláterospt_BR
dc.title.alternativeExperimental and theoretical activities: a path taken students of the fifth year in quadrilateral studiespt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/1958pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9118-528Xpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4798-2326pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.