Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/57186
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMaria do Carmo Barrosde Melopt_BR
dc.creatorAna maria pueyo blasco de magalhães pt_BR
dc.creatorNara Lúcia Carvalho e Silvapt_BR
dc.creatorPriscila Menezes Ferri Liupt_BR
dc.creatorLevi Costa Cerqueira Filhopt_BR
dc.creatorMonalisa Maria Grestapt_BR
dc.creatorAlaneir de fátima dos santospt_BR
dc.date.accessioned2023-07-28T22:32:38Z-
dc.date.available2023-07-28T22:32:38Z-
dc.date.issued2016-03-08-
dc.citation.volume40pt_BR
dc.citation.issue4pt_BR
dc.citation.spage713pt_BR
dc.citation.epage719pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/1981-52712015v40n4e02482014pt_BR
dc.identifier.issn01005502pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/57186-
dc.description.abstractThe use of simulation and e-learning has increased considerably in healthcare related educational activities, enabling the acquisition of skills ethically and safely. The objective is to describe the design and evaluation of a semi-distance pre-hospital emergency course for physicians and nurses at the Public Health Department of Belo Horizonte City, Minas Gerais, Brazil. The course comprised 13 online lessons and ten stations, which used simulated scenarios. The participants answered a semi-structured questionnaire using the Likert scale to evaluate the course. Course participation included 203 (63.6%) physicians and 116 (36.4%) nurses; most physicians (72.1%) had finished their studies over five years prior to the study, and had little practice (72.9%) on advanced life support measures. The distance course was well evaluated in terms of general quality, video quality, use of images and animations and usability. The e-learning system was considered to be user friendly by doctors and nurses, and the practical activities were well rated. The course used methodology based on simulation and distance education, and received positive evaluations. The system was rated as good and easy to use.pt_BR
dc.description.resumoO uso da simulação e da educação a distância tem aumentado consideravelmente na área da saúde, permitindo o desenvolvimento de competências de forma ética e segura. O objetivo deste artigo é descrever a concepção e a avaliação de um curso semipresencial de emergência pré-hospitalar para médicos e enfermeiros da Secretaria Municipal de Saúde de Belo Horizonte, Brasil. O curso a distância foi composto por 13 aulas, e a parte presencial por dez estações temáticas. Os participantes responderam a um questionário semiestruturado (escala de Likert) como forma de avaliar o curso. Participaram do curso 203 (63,6%) médicos e 116 (36,4%) enfermeiros. A maioria dos médicos (72,1%) tinha terminado seus estudos havia mais de cinco anos e tinha pouca prática (72,9%) em medidas de suporte avançado de vida. O curso a distância foi bem avaliado quanto a qualidade geral e dos vídeos, uso de imagens e animações, e usabilidade do sistema. A plataforma de ensino foi considerada amigável. A parte de simulação foi bem avaliada. O curso utilizou metodologia baseada em simulação e educação a distância, sendo bem avaliado. A plataforma de ensino foi classificada como boa e de fácil utilização.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMED - DEPARTAMENTO DE PEDIATRIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Educação Médica-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação médicapt_BR
dc.subjectsimulaçãopt_BR
dc.subjectEducação em saúdept_BR
dc.subjectComunicação em Saúdept_BR
dc.subjectSegurança do Pacientept_BR
dc.subject.otherEducação médicapt_BR
dc.subject.otherEducação em saúdept_BR
dc.subject.otherExercício de Simulaçãopt_BR
dc.subject.otherSegurança do pacientept_BR
dc.titleCurso de emergência utilizando E-learning e simulação: visão do participantept_BR
dc.title.alternativeE-learning and simulation on a pré-hospital emergency course: a participant's perspectivept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/rbem/a/fKwPJwdz3wPsjjbvJsTC6QP/abstract/?lang=enpt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.