Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/57243
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMariana Novais Vieirapt_BR
dc.creatorEucidio Pimenta Arrudapt_BR
dc.date.accessioned2023-07-31T16:46:15Z-
dc.date.available2023-07-31T16:46:15Z-
dc.date.issued2016-10-17-
dc.citation.volume4pt_BR
dc.citation.issue7pt_BR
dc.citation.spage9pt_BR
dc.citation.epage23pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5752/P.2318-7344.2016v4n7p9pt_BR
dc.identifier.issn2318-7344pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/57243-
dc.description.abstractThis article aims to analyze the current configuration of the capitalist State and the resulting consequences for labor relations, specifically, for teaching work in public universities, based on the policy of expanding higher education through Distance Education ( EaD), with the institutionalization of the Open University System of Brazil (UAB). To this end, it assumes historical materialism as a theoretical-methodological support and addresses the current configuration of the capitalist State, which from the 1990s onwards began to follow a managerial tendency, in line with the assumptions of the Third Way neoliberal political project. The advancement of Information and Communication Technologies (ICT) in the educational field, mainly with the diffusion of distance learning modality, is the result of a conception of the State and a way of functioning of the educational policy defended by the block in power, regardless of the implications negative effects that it may have on work processes and human training.pt_BR
dc.description.resumoO presente artigo tem como objetivo analisar a configuração do Estado capitalista na atualidade e as consequências daí decorrentes para as relações de trabalho, especificamente, para o trabalho docente nas universidades públicas, a partir da política de expansão do ensino superior através da Educação a Distância (EaD), com a institucionalização do Sistema Universidade Aberta do Brasil (UAB). Para tanto, assume como suporte teórico-metodológico o materialismo histórico e aborda a configuração atual do Estado capitalista, que a partir dos anos de 1990 passou a seguir uma tendência gerencial, em consonância com os pressupostos do projeto político neoliberal da Terceira Via. O avanço das Tecnologias da Informação e da Comunicação (TIC) no campo educacional, principalmente com a difusão da modalidade da EaD, é resultado de uma concepção de Estado e de uma forma de funcionamento da política educacional defendida pelo bloco no poder, independentemente das implicações negativas que possa causar sobre os processos de trabalho e de formação humana.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartof@rquivo Brasileiro de Educaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEstado capitalistapt_BR
dc.subjectTrabalho docentept_BR
dc.subjectEnsino superiorpt_BR
dc.subjectEducação a distânciapt_BR
dc.subject.otherEstadopt_BR
dc.subject.otherCapitalismopt_BR
dc.subject.otherProfessorespt_BR
dc.subject.otherEnsino superior e Estadopt_BR
dc.subject.otherEnsino à distânciapt_BR
dc.subject.otherEducação e Estadopt_BR
dc.titleEstado capitalista, trabalho docente e educação a distânciapt_BR
dc.title.alternativeCapitalist state, teaching work and distance educationpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/arquivobrasileiroeducacao/article/view/P.2318-7344.2016v4n7p9pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-9201-6530pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Estado capitalista, trabalho docente e educação a distância.pdf925.97 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.