Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/57244
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMárcia Maria Diaspt_BR
dc.creatorEucidio Pimenta Arrudapt_BR
dc.date.accessioned2023-07-31T16:46:35Z-
dc.date.available2023-07-31T16:46:35Z-
dc.date.issued2016-10-17-
dc.citation.volume4pt_BR
dc.citation.issue7pt_BR
dc.citation.spage37pt_BR
dc.citation.epage51pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5752/P.2318-7344.2016v4n7p37pt_BR
dc.identifier.issn2318-7344pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/57244-
dc.description.abstractThis article aims to critically analyze the incorporation of Digital Information and Communication Technologies (TDIC) in the context of initial training of History teachers, as well as to reflect on the appropriation of these technologies, beyond their instrumental mode, in the pedagogical practice of teachers of History of Basic Education. Therefore, it is assumed that the use of such technologies in teaching practice should be encouraged by their use in the teacher training process, taking into account the influences and marks that the pedagogical and didactic practices of higher education imprint. in initial teacher training, and, consequently, in the actions of these future teachers. Finally, it is concluded that teacher training involves critical and propositional training with regard to DICT in order to understand and take advantage of its resources in all social aspects and not only to become entangled in technological enchantments, imbued with different intentions policies.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo tem como proposta analisar criticamente a incorporação das Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (TDIC) no contexto de formação inicial do docente de História, bem como refletir sobre a apropriação dessas tecnologias, para além de seu modo instrumental, na prática pedagógica dos professores de História da educação básica. Para tanto, parte-se do pressuposto de que o uso de tais tecnologias na prática docente deve ser fomentado pelo emprego delas no processo de formação dos professores, levando-se em consideração as influências e marcas que as práticas pedagógicas e didáticas da educação superior imprimem na formação docente inicial, e, consequentemente, nas ações desses futuros professores. Por fim, conclui-se que a formação do professor envolve uma formação crítica e propositiva no que tange as TDIC no intuito de compreender e usufruir de seus recursos em todos os aspectos sociais e não somente emaranhar-se nos encantamentos tecnológicos, imbuídos de diversas intencionalidades políticas.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartof@rquivo Brasileiro de Educaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFormação de professores de históriapt_BR
dc.subjectTecnologias na educaçãopt_BR
dc.subjectFormação de professorespt_BR
dc.subjectPrática docentept_BR
dc.subject.otherProfessores - Formaçãopt_BR
dc.subject.otherHistoria - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherTecnologia educacionalpt_BR
dc.subject.otherPrática profissionalpt_BR
dc.subject.otherEnsino à distânciapt_BR
dc.titleTecnologias da informação e comunicação no contexto da formação, inicial e a distância, de professores de históriapt_BR
dc.title.alternativeInformation and communication technologies in the context of training, initial and distance, of history teacherspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/arquivobrasileiroeducacao/article/view/P.2318-7344.2016v4n7p37pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-9201-6530pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.