Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/57268
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMaria do Carmo Barrosde Melopt_BR
dc.creatorPriscila Menezes Ferri Liupt_BR
dc.creatorMonica Maria de Almeida Vasconcelospt_BR
dc.creatorCarolina Ribeiro de Castro Pirespt_BR
dc.creatorGabriel Rochapt_BR
dc.creatorMarina Ribeiro Bartholopt_BR
dc.creatorVitoria Andrade Palmeirapt_BR
dc.creatorDaiana Elias Rodriguespt_BR
dc.date.accessioned2023-07-31T20:32:51Z-
dc.date.available2023-07-31T20:32:51Z-
dc.date.issued2021-04-
dc.citation.volume7pt_BR
dc.citation.issue4pt_BR
dc.citation.spage40094pt_BR
dc.citation.epage40108pt_BR
dc.identifier.doi10.34117/bjdv7n4-462pt_BR
dc.identifier.issn25258761pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/57268-
dc.description.abstractThe COVID-19 pandemic alters global health and puts the community and the group of visually impaired and deaf at risk. Professors and students at the Federal University of Minas Gerais decided to offer courses via e-mail and via an electronic page to disseminate knowledge about preventive measures and combating the fake news. The divulgation took place within the University community and in community groups. The objective of this study was to evaluate two courses’ methodologies (by e-mail and via electronic page), with assessment of the participants' profile, adherence, and performance. The course had 1,841 participants. Participants via e-mail presented in relation to the others: older age (p <0.001); greater number of disabled people (p = 0.008) and of women (p <0.001); higher education (p <0.001). There is an association between the course methodology and having or not receiving emergency financial aid due to the pandemic (p = 0.001) and having children (p <0.001). There was a progression in knowledge in both groups. Persistence to finish the course was more common in males with a positive correlation (p = 0.03; association strength of 5.1%). Those who did not finish the course had a higher average age (37.57 years) than those in the group that finished (35.66 years), with p = 0.04. The course had positive points, despite the low adherence, helped the community, the visually impaired and the deaf to have access to general knowledge about COVID-19.pt_BR
dc.description.resumoA pandemia pela COVID-19 altera a saúde global e coloca em risco a comunidade e o grupo de pessoas com deficiência visual e surdas. Docentes e alunos da Universidade Federal de Minas Gerais decidiram ofertar curso via e-mail e via página eletrônica para disseminar conhecimento sobre medidas preventivas e combate às fake News. A divulgação ocorreu dentro da comunidade universitária e em grupos comunitários. O objetivo deste estudo foi avaliar duas metodologias (por e-mail e pela página eletrônica) do curso, com avaliação do perfil dos participantes, da adesão e do desempenho. O curso contou com 1.841 inscritos. O grupo de participantes via e-mail apresentou em relação aos demais: idade superior (p<0,001); maior número de deficientes (p=0,008) e de mulheres (p<0,001); maior escolaridade (p<0,001). Constatou-se associação entre a metodologia do curso e ter ou não recebido o auxílio financeiro emergencial (p=0,001) devido à pandemia e possuir filhos (p<0,001). Ocorreu progressão no conhecimento em ambos os grupos. A persistência até o final do curso foi maior no sexo masculino com correlação positiva (p=0,03; força de associação de 5,1%). Aqueles que não finalizaram o curso apresentaram média de idade superior (37,5 anos) aos que finalizaram (35,6 anos), com p=0,04. Apesar da baixa adesão geral, o curso contribuiu de forma acessível para disseminação do conhecimento científico sobre a COVID-19.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMED - DEPARTAMENTO DE PEDIATRIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofBrazilian Journal of Development-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSaúde Públicapt_BR
dc.subjectDeficientes Visuaispt_BR
dc.subjectEducação de surdospt_BR
dc.subjectPandemiapt_BR
dc.subjectCOVID-19pt_BR
dc.subject.otherSaúde Públicapt_BR
dc.subject.otherPessoas com Deficiência Visualpt_BR
dc.subject.otherEducação de Pessoas com Deficiência Auditivapt_BR
dc.subject.otherPandemiapt_BR
dc.subject.otherCOVID-19pt_BR
dc.titleEnfrentamento à pandemia: conhecimento acessível à comunidadept_BR
dc.title.alternativeCoping with the pandemic: Knowledge accessible to the communitypt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/28464pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Enfrentamento a pandemia Conhecimento acessível a comunidade pdfa.pdf341.4 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.