Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/57318
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorRosa Exaltação Coutrimpt_BR
dc.creatorMaria Amália de Almeida Cunhapt_BR
dc.creatorDaniel Abud Seabra Matospt_BR
dc.date.accessioned2023-08-01T19:51:48Z-
dc.date.available2023-08-01T19:51:48Z-
dc.date.issued2018-04-02-
dc.citation.volume25pt_BR
dc.citation.issue47pt_BR
dc.citation.spage173pt_BR
dc.citation.epage186pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2016.v25.n47.p173-186pt_BR
dc.identifier.issn0104-7043pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/57318-
dc.description.abstractThe end of high school is a time of difficult transition to adulthood. In order to understand how different spheres of socialization influence in this crucial phase of decision making and planning towards the future, for this research we selected students from four public schools in Minas Gerais, two of them located in Belo Horizonte, the other two in Mariana. The selected methodology was qualitative and the techniques used were questionnaire and interview. The questionnaire aimed to identify trends and make a descriptive outlook of young graduates and their families. The interviews contributed to an analysis of everyday reality and intergenerational transfers between grandparents, parents and young people. Thus, this research discusses how different generations present in the same domestic space facing the entrance in the labor market, as they build their strategies and plans to the future, and how they relate to other spheres of socialization.pt_BR
dc.description.resumoO final do Ensino Médio é um período de difícil transição para a vida adulta. Com o intuito de compreender como diferentes esferas de socialização influem nessa fase crucial de decisão e planejamento perante o futuro, foram selecionados para esta pesquisa alunos de quatro escolas públicas de Minas Gerais, duas delas localizadas em Belo Horizonte e outras duas em Mariana. A metodologia selecionada foi a qualitativa, e as técnicas utilizadas foram o questionário e a entrevista. O questionário visou identificar as tendências e fazer um panorama descritivo dos jovens egressos e suas famílias. As entrevistas contribuíram para uma análise da realidade cotidiana e das transmissões intergeracionais entre avós, pais e jovens. Assim, essa pesquisa discute como as diferentes gerações presentes em um mesmo espaço doméstico enfrentam o ingresso no mercado de trabalho, como constroem suas estratégias e planos frente ao futuro e como se relacionam com outras esferas de socialização do jovem.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidadept_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectJuventudept_BR
dc.subjectTransmissão geracionalpt_BR
dc.subjectEnsino médiopt_BR
dc.subjectEscolha profissionalpt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherJuventudept_BR
dc.subject.otherEnsino médiopt_BR
dc.subject.otherOrientação profissionalpt_BR
dc.titleA difícil transição: a participação da família na escolha profissional de jovens egressos do Ensino Médiopt_BR
dc.title.alternativeThe hard transition: family participation in professional choice of young people High School graduatespt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/4614pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-0233-3883pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.