Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/57326
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Bergston Luan Santos | pt_BR |
dc.creator | Eucidio Pimenta Arruda | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2023-08-01T19:55:12Z | - |
dc.date.available | 2023-08-01T19:55:12Z | - |
dc.date.issued | 2019-12-10 | - |
dc.citation.volume | 23 | pt_BR |
dc.citation.issue | 4 | pt_BR |
dc.citation.spage | 725 | pt_BR |
dc.citation.epage | 741 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 2177-6210 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/57326 | - |
dc.description.abstract | The purpose of this article is to problematize Artificial Intelligence (I.A.) in the context of education, especially in the perspectives placed on teaching, learning,and teaching work. For the development of this bibliographic work, we seek to develop scientific arguments and problematizations to dialogue with the issue. In more depth, we seek to understand how the I.A. directs the ideas and proposals about the position or even reconfiguration of the teaching work. We analyze the discourses present in the development of the I.A. focused on open and free training, mediated by technologies and the internet. We also sought to problematize the implications of the I.A. in the teaching work, especially in what it implies in the change in its work and its formation since such technological development complexifies the teaching by including the tool and the programming language in the daily work of the teacher. | pt_BR |
dc.description.resumo | O objetivo desse artigo é problematizar a Inteligência Artificial (I.A.) no contexto da educação, sobretudo nas perspectivas postas para o ensino, a aprendizagem e o trabalho docente. Para o desenvolvimento deste trabalho, de caráter bibliográfico, procuramos desenvolver argumentos e problematizações científicas de modo a dialogar com a questão. De forma mais aprofundada, procuramos compreender como as I.A. direcionam as ideias e propostas sobre a posição ou mesmo reconfiguração do trabalho docente. Analisamos os discursos presentes no desenvolvimento de I.A. voltados para formação aberta e livre, mediada por tecnologias e internet. Procuramos ainda problematizar as implicações das I.A. no trabalho docente, sobretudo no que implica na mudança em seu trabalho e na sua formação, uma vez que tal desenvolvimento tecnológico complexifica a docência por incluir a ferramenta e a linguagem de programação no cotidiano do trabalho do professor. | pt_BR |
dc.format.mimetype | pt_BR | |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLAR | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Educação Unisinos | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Inteligência artificial | pt_BR |
dc.subject | Educação e tecnologias digitais | pt_BR |
dc.subject | Trabalho docente | pt_BR |
dc.subject | Práticas pedagógicas mediadas por computadores | pt_BR |
dc.subject.other | Ensino e aprendizagem | pt_BR |
dc.subject.other | Inteligência artificial - Aplicações educacionais | pt_BR |
dc.subject.other | Prática profissional | pt_BR |
dc.subject.other | Tecnologia educacional | pt_BR |
dc.subject.other | Prática pedagógica | pt_BR |
dc.title | Dimensões da inteligência artificial no contexto da educação contemporânea | pt_BR |
dc.title.alternative | Dimensions of artificial intelligence in the context of contemporary education | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | https://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/edu.2019.234.08 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-2315-3013 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-9201-6530 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Dimensões da inteligência artificial no contexto da educação contemporânea.pdf | 389.55 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.