Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/57326
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorBergston Luan Santospt_BR
dc.creatorEucidio Pimenta Arrudapt_BR
dc.date.accessioned2023-08-01T19:55:12Z-
dc.date.available2023-08-01T19:55:12Z-
dc.date.issued2019-12-10-
dc.citation.volume23pt_BR
dc.citation.issue4pt_BR
dc.citation.spage725pt_BR
dc.citation.epage741pt_BR
dc.identifier.issn2177-6210pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/57326-
dc.description.abstractThe purpose of this article is to problematize Artificial Intelligence (I.A.) in the context of education, especially in the perspectives placed on teaching, learning,and teaching work. For the development of this bibliographic work, we seek to develop scientific arguments and problematizations to dialogue with the issue. In more depth, we seek to understand how the I.A. directs the ideas and proposals about the position or even reconfiguration of the teaching work. We analyze the discourses present in the development of the I.A. focused on open and free training, mediated by technologies and the internet. We also sought to problematize the implications of the I.A. in the teaching work, especially in what it implies in the change in its work and its formation since such technological development complexifies the teaching by including the tool and the programming language in the daily work of the teacher.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo desse artigo é problematizar a Inteligência Artificial (I.A.) no contexto da educação, sobretudo nas perspectivas postas para o ensino, a aprendizagem e o trabalho docente. Para o desenvolvimento deste trabalho, de caráter bibliográfico, procuramos desenvolver argumentos e problematizações científicas de modo a dialogar com a questão. De forma mais aprofundada, procuramos compreender como as I.A. direcionam as ideias e propostas sobre a posição ou mesmo reconfiguração do trabalho docente. Analisamos os discursos presentes no desenvolvimento de I.A. voltados para formação aberta e livre, mediada por tecnologias e internet. Procuramos ainda problematizar as implicações das I.A. no trabalho docente, sobretudo no que implica na mudança em seu trabalho e na sua formação, uma vez que tal desenvolvimento tecnológico complexifica a docência por incluir a ferramenta e a linguagem de programação no cotidiano do trabalho do professor.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEducação Unisinospt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectInteligência artificialpt_BR
dc.subjectEducação e tecnologias digitaispt_BR
dc.subjectTrabalho docentept_BR
dc.subjectPráticas pedagógicas mediadas por computadorespt_BR
dc.subject.otherEnsino e aprendizagempt_BR
dc.subject.otherInteligência artificial - Aplicações educacionaispt_BR
dc.subject.otherPrática profissionalpt_BR
dc.subject.otherTecnologia educacionalpt_BR
dc.subject.otherPrática pedagógicapt_BR
dc.titleDimensões da inteligência artificial no contexto da educação contemporâneapt_BR
dc.title.alternativeDimensions of artificial intelligence in the context of contemporary educationpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/edu.2019.234.08pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-2315-3013pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-9201-6530pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dimensões da inteligência artificial no contexto da educação contemporânea.pdf389.55 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.