Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/57346
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Jacyntho José Lins Brandãopt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0043607985609560pt_BR
dc.contributor.referee1Sabrina Sedlmayer Pintopt_BR
dc.contributor.referee2Gustavo Silveira Ribeiropt_BR
dc.contributor.referee3Maria Aparecida Oliveira de Carvalhopt_BR
dc.contributor.referee4Audemaro Taranto Goulartpt_BR
dc.creatorOtávio Augusto de Oliveira Moraespt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/0822771729018150pt_BR
dc.date.accessioned2023-08-02T14:33:36Z-
dc.date.available2023-08-02T14:33:36Z-
dc.date.issued2023-04-28-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/57346-
dc.description.abstractThe present thesis, using an essay structure, proposes a mythological reading of the discourse of love. Myth is thought through the conceptual proposals elaborated by Claude Lévi-Strauss and Roland Barthes. The text, anchored in Galician-Portuguese troubadourism, investigates the meanings of the discourse of love, taking its variations as an indication of continuity. In this sense, the thesis is a kind of counterhistory of Literature. Instead of focusing its efforts on the elaboration of a genealogy of love discourse, the thesis makes contemporary Brazilian poetry and its love songs the privileged interlocutors of the past. From such an exercise emerges a critical production of a kaleidoscopic nature. Trovadorism and its imaginary love are no longer instituted as foundational landmarks within a linear perspective of literary historiography. In the reversal of such a perspective, the thesis proposes multiple destinations for the love discourse, therefore, a game of aesthetic-historical coherence in which paths necessarily fork.pt_BR
dc.description.resumoA presente tese, através de uma estrutura ensaística, propõe uma leitura mitológica do discurso amoroso. Mito é pensado através das propostas conceituais elaboradas por Claude Lévi-Strauss e Roland Barthes. O texto, ancorado no trovadorismo galego-português, investiga os sentidos do discurso amoroso, tomando suas variações enquanto indício de continuidade. Nesse sentido, a tese figura uma espécie de contra-História da Literatura. Ao invés de concentrar seus esforços na elaboração de uma genealogia da discursividade amorosa, a tese faz da poesia contemporânea brasileira e seus cantares de amor os ‘interlocutores privilegiados’ do passado. De tal exercício, emerge uma produção crítica de feição caleidoscópica. O trovadorismo e seu imaginário amoroso não são mais instituídos enquanto marcos fundacionais dentro de uma perspectiva linear de historiografia literária. No revés de tal perspectiva, a tese propõe múltiplos destinos para o discurso amoroso; portanto, um jogo de coerência estético-histórico no qual os caminhos necessariamente bifurcam.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Estudos Literáriospt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTeoria da Literaturapt_BR
dc.subjectTrovadorismopt_BR
dc.subjectPoesia Brasileirapt_BR
dc.subject.otherLiteratura – História e críticapt_BR
dc.subject.otherLiteratura medievalpt_BR
dc.subject.otherPoesia brasileira – História e críticapt_BR
dc.titleTrobar sabor, trovar selvagem: contra-história do poema de amorpt_BR
dc.typeTesept_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
organized (2) (2).pdf2.92 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.