Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/57346
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Jacyntho José Lins Brandão | pt_BR |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/0043607985609560 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Sabrina Sedlmayer Pinto | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Gustavo Silveira Ribeiro | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | Maria Aparecida Oliveira de Carvalho | pt_BR |
dc.contributor.referee4 | Audemaro Taranto Goulart | pt_BR |
dc.creator | Otávio Augusto de Oliveira Moraes | pt_BR |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/0822771729018150 | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2023-08-02T14:33:36Z | - |
dc.date.available | 2023-08-02T14:33:36Z | - |
dc.date.issued | 2023-04-28 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/57346 | - |
dc.description.abstract | The present thesis, using an essay structure, proposes a mythological reading of the discourse of love. Myth is thought through the conceptual proposals elaborated by Claude Lévi-Strauss and Roland Barthes. The text, anchored in Galician-Portuguese troubadourism, investigates the meanings of the discourse of love, taking its variations as an indication of continuity. In this sense, the thesis is a kind of counterhistory of Literature. Instead of focusing its efforts on the elaboration of a genealogy of love discourse, the thesis makes contemporary Brazilian poetry and its love songs the privileged interlocutors of the past. From such an exercise emerges a critical production of a kaleidoscopic nature. Trovadorism and its imaginary love are no longer instituted as foundational landmarks within a linear perspective of literary historiography. In the reversal of such a perspective, the thesis proposes multiple destinations for the love discourse, therefore, a game of aesthetic-historical coherence in which paths necessarily fork. | pt_BR |
dc.description.resumo | A presente tese, através de uma estrutura ensaística, propõe uma leitura mitológica do discurso amoroso. Mito é pensado através das propostas conceituais elaboradas por Claude Lévi-Strauss e Roland Barthes. O texto, ancorado no trovadorismo galego-português, investiga os sentidos do discurso amoroso, tomando suas variações enquanto indício de continuidade. Nesse sentido, a tese figura uma espécie de contra-História da Literatura. Ao invés de concentrar seus esforços na elaboração de uma genealogia da discursividade amorosa, a tese faz da poesia contemporânea brasileira e seus cantares de amor os ‘interlocutores privilegiados’ do passado. De tal exercício, emerge uma produção crítica de feição caleidoscópica. O trovadorismo e seu imaginário amoroso não são mais instituídos enquanto marcos fundacionais dentro de uma perspectiva linear de historiografia literária. No revés de tal perspectiva, a tese propõe múltiplos destinos para o discurso amoroso; portanto, um jogo de coerência estético-histórico no qual os caminhos necessariamente bifurcam. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Estudos Literários | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Teoria da Literatura | pt_BR |
dc.subject | Trovadorismo | pt_BR |
dc.subject | Poesia Brasileira | pt_BR |
dc.subject.other | Literatura – História e crítica | pt_BR |
dc.subject.other | Literatura medieval | pt_BR |
dc.subject.other | Poesia brasileira – História e crítica | pt_BR |
dc.title | Trobar sabor, trovar selvagem: contra-história do poema de amor | pt_BR |
dc.type | Tese | pt_BR |
Appears in Collections: | Teses de Doutorado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
organized (2) (2).pdf | 2.92 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.