Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/57366
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorPriscila de Oliveira Coutinhopt_BR
dc.creatorMaria Amália de Almeida Cunhapt_BR
dc.creatorGuilherme de Alcantarapt_BR
dc.date.accessioned2023-08-02T18:09:17Z-
dc.date.available2023-08-02T18:09:17Z-
dc.date.issued2021-11-08-
dc.citation.volume39pt_BR
dc.citation.issue4pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage16pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e70650pt_BR
dc.identifier.issn2175-795Xpt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/57366-
dc.description.abstractThe aim of this research is to contribute to the studies of the family-school relationship focused on the school management, bringing as an agent of this task its managers and their abilities to mobilize resources of practical sense to face the daily conflicts and tensions of a school located in the vulnerable territory. Armed with a kind of “spontaneous” sociological insight, managers create strategies to make families aware of the school's needs. This paper analyses two of these strategies: a) the use of a pedagogy of emotional control which involves counseling and subtle demonstrations of respect and consideration for students and their families and b) the invocation of religiously oriented discourses to resolve institutional conflicts, especially the disciplinary ones. The methodology that was used includes field observation over fifteen months and seven semi-structured interviews with school principals and pedagogical coordinators. The result of this research is that the adopted strategies, although not sufficient to resolve the dissonances between school and domestic orders, bring to light less explicit and less studied aspects of the relationship between school and families, and in this regard, help to understand how this relationship is built in everyday life.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho pretende contribuir para os estudos da relação família-escola, de gestão e organização escolar, trazendo como agente desta trama o gestor escolar e sua capacidade de mobilizar recursos de senso prático para enfrentar os conflitos e tensões do cotidiano de um estabelecimento situado em um território vulnerável. Munidos de uma espécie de perspicácia sociológica “espontânea”, os gestores criam estratégias com o objetivo de sensibilizar as famílias para as necessidades da ordem escolar. O artigo analisa duas dessas estratégias: a) utilização de uma pedagogia do controle emocional que envolve aconselhamento e sutis demonstrações de respeito e consideração aos alunos e suas famílias e b) invocação de discursos de matiz religiosa para resolver conflitos institucionais, sobretudo de ordem disciplinar. A metodologia incluiu observação de campo ao longo de quinze meses e sete entrevistas semiestruturadas com os diretores e coordenadores pedagógicos. Concluiu-se que as estratégias mobilizadas, embora não sejam suficientes para dirimir as dissonâncias entre as ordens escolar e doméstica, iluminam aspectos menos explícitos e também menos estudados da relação entre escola e famílias, e nesse sentido auxiliam na compreensão de como essa relação se constitui na convivência cotidiana.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofPerspectiva: Revista do Centro de Ciências da Educaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectRelação família-escolapt_BR
dc.subjectEstratégiaspt_BR
dc.subjectGestão da escolapt_BR
dc.subject.otherGestão escolarpt_BR
dc.subject.otherEstratégiaspt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.titleA relação família-escola na percepção da gestão escolar: entre estratégias e negociações para a convivênciapt_BR
dc.title.alternativeThe family-school relation in the school management view: between strategies and negotiations of coexistencept_BR
dc.title.alternativeLa relation famille-école dans la perception de la gestion scolaire: entre stratégies et négociations pour vivre ensemblept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/70650pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-7178-2789pt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0002-0233-3883pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-6489-5208pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.