Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/57406
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMarcos Gonçalves Macielpt_BR
dc.creatorLuiz Alex Silva Saraivapt_BR
dc.creatorJosé Clerton de Oliveira Martinspt_BR
dc.date.accessioned2023-08-03T14:20:45Z-
dc.date.available2023-08-03T14:20:45Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume21pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage193pt_BR
dc.citation.epage232pt_BR
dc.identifier.issn19813171pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/57406-
dc.description.abstractResearch with a qualitative approach presents different techniques for the interpretation of the data. One of the alternatives is the sociocognitive approach of the discourse proposed by the linguist Van Dijk. The emphasis is the interaction of three categorical dimensions: ideology, social context, and cognition. Thus, the purpose of this study is to present this proposal as a possibility for interpretation in the Leisure Studies. As an empirical basis we analyze the understanding that Physical Education professionals and students of a governmental program of physical activity in Belo Horizonte/MG have about leisure. The results demonstrate a theoretical-practical paradox between the understanding and the experience of leisure, especially regarding the physical activity performed in said program. We conclude that the use of this approach makes an important contribution to the critical analysis of the social phenomenon of leisure.pt_BR
dc.description.resumoPesquisas com enfoque qualitativo apresentam diferentes técnicas para a interpretação dos dados. Uma das alternativas é a abordagem sociocognitiva do discurso proposta pelo linguistaVan Dijk.A ênfase é ainteração de três dimensões categóricas: ideologia, contexto social e a cognição. Assim,o objetivo deste estudo é apresentar essaproposta como possibilidade para a interpretaçãonos Estudos do Lazer. Como base empírica analisamos o entendimento que profissionais de Educação Física e alunos de um programa governamental de atividade física em Belo Horizonte/MGtêm sobre o lazer.Os resultados demonstram um paradoxo teórico-prático entre o entendimento e a vivência do lazer, notadamente quanto à atividade física realizada no referido programa. Concluímos que o uso dessa abordagem apresenta uma importante contribuição para a análisecrítica do fenômeno social do lazer.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofLicerept_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAtividades de lazerpt_BR
dc.subjectAcademias de ginásticapt_BR
dc.subjectExercíciopt_BR
dc.subject.otherLazerpt_BR
dc.subject.otherAnálise do discursopt_BR
dc.titleA abordagem sociocognitiva do discurso: uma alternativa para análise crítica pelos estudos do lazerpt_BR
dc.title.alternativeThe sociocognitive approach of discourse: an alternative for critical analysis by leisure studiespt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/1867/1250pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A ABORDAGEM SOCIOCOGNITIVA DODISCURSO.pdf3.23 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.