Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/57406
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | A abordagem sociocognitiva do discurso: uma alternativa para análise crítica pelos estudos do lazer |
Other Titles: | The sociocognitive approach of discourse: an alternative for critical analysis by leisure studies |
Authors: | Marcos Gonçalves Maciel Luiz Alex Silva Saraiva José Clerton de Oliveira Martins |
Abstract: | Pesquisas com enfoque qualitativo apresentam diferentes técnicas para a interpretação dos dados. Uma das alternativas é a abordagem sociocognitiva do discurso proposta pelo linguistaVan Dijk.A ênfase é ainteração de três dimensões categóricas: ideologia, contexto social e a cognição. Assim,o objetivo deste estudo é apresentar essaproposta como possibilidade para a interpretaçãonos Estudos do Lazer. Como base empírica analisamos o entendimento que profissionais de Educação Física e alunos de um programa governamental de atividade física em Belo Horizonte/MGtêm sobre o lazer.Os resultados demonstram um paradoxo teórico-prático entre o entendimento e a vivência do lazer, notadamente quanto à atividade física realizada no referido programa. Concluímos que o uso dessa abordagem apresenta uma importante contribuição para a análisecrítica do fenômeno social do lazer. |
Abstract: | Research with a qualitative approach presents different techniques for the interpretation of the data. One of the alternatives is the sociocognitive approach of the discourse proposed by the linguist Van Dijk. The emphasis is the interaction of three categorical dimensions: ideology, social context, and cognition. Thus, the purpose of this study is to present this proposal as a possibility for interpretation in the Leisure Studies. As an empirical basis we analyze the understanding that Physical Education professionals and students of a governmental program of physical activity in Belo Horizonte/MG have about leisure. The results demonstrate a theoretical-practical paradox between the understanding and the experience of leisure, especially regarding the physical activity performed in said program. We conclude that the use of this approach makes an important contribution to the critical analysis of the social phenomenon of leisure. |
Subject: | Lazer Análise do discurso |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVAS |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/57406 |
Issue Date: | 2018 |
metadata.dc.url.externa: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/1867/1250 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Licere |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
A ABORDAGEM SOCIOCOGNITIVA DODISCURSO.pdf | 3.23 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.