Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/57539
Type: Artigo de Periódico
Title: Formação docente, avaliação e prática pedagógica: questões debatidas em pesquisas acadêmicas produzidas no âmbito do Projeto Alfaletrar
Other Titles: Teacher education, evaluation and pedagogical practice: issues discussed in academic researches produced within the scope of the Alfaletrar Project
Formación docente, evaluación y práctica pedagógica: cuestiones debatidas en investigaciones académicas producidas en el ámbito del Proyecto Alfaletrar
Authors: Sara Mourão Monteiro
Francisca Izabel Pereira Maciel
Abstract: A formação continuada de professores, as avaliações sistêmicas, o trabalho com a linguagem na Educação Infantil e a literatura foram temas de seis pesquisas realizadas da Rede Municipal de Lagoa Santa, Minas Gerais. As pesquisas foram desenvolvidas no período de 2011-2016 e, em cada uma, o Projeto Alfaletrar foi analisado sob perspectivas diferentes. O objetivo deste artigo é apresentar e discutir os seis trabalhos acadêmicos que tomaram o Projeto Alfaletrar como objeto de conhecimento ou que fizeram dele campo de investigação para o desenvolvimento de pesquisa. A análise das pesquisas revelou que é possível elaborar projetos semelhantes em outros municípios, desde que sejam resguardadas as especificidades locais, a garantia de continuidade do processo formativo e o compromisso de gestores e de professores.
Abstract: Continuing educationof teachers, systemic evaluations, the work with language in Childhood Education and literature were themes of six researches carried out at the Municipal Network of Lagoa Santa, Minas Gerais, Brazil. The researches were developed in the period of 2011-2016 and, in each one, the Project Alfaletrarwas analyzed under different perspectives. The objective of this paper is to present and discuss those six academic papers that approached the AlfaletrarProject as an object of knowledge or that have made it a field of research for the development of research. The analysis of the researches revealed that it is possible to develop similar projects in other cities, provided the local specificities are safeguarded, the continuity of the educational process is ensured and the commitment of managers and teachers.
Subject: Alfabetização
Políticas públicas -- Educação
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINO
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.13i3.0014
URI: http://hdl.handle.net/1843/57539
Issue Date: 2018
metadata.dc.url.externa: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/12300
metadata.dc.relation.ispartof: Práxis Educativa
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.