Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/57577
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMarina Baltazarmattospt_BR
dc.creatorGustavo Silveira Ribeiropt_BR
dc.date.accessioned2023-08-07T20:36:53Z-
dc.date.available2023-08-07T20:36:53Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.spage100pt_BR
dc.citation.epage118pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.14393/TES-v0n0-2021-60666pt_BR
dc.identifier.issn2595-8925pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/57577-
dc.description.abstractIn an invitation to travel, this essay seeks to think the José Leonilson’s restless nomadism, and how his rooted relations or displacements with space produced meanings of belonging and inhabited his poetic works in constant movement between inside and outside, affective geographies and bodily effects, realities and fictions. For this, the north will be thinking about why his only work in the open and in tessera is in his hometown, the south the movements of people and languages, in an attempt to understand the Northeast as a place of lack, revolt or longing, and geographies as personal and bodily cartographies, until reach the east, where the “sewing room” will be seen as a paradigm and, to the west, a jumble of travel notebooks that carry aesthetic impulses and life experiments, people, impressions and dreams that make Leonilson want to carry the world on his back, or at least in his works. Citizen of the world, he made his art his baggage.pt_BR
dc.description.resumoEm um convite à viagem, este ensaio procura pensar o nomadismo inquieto de José Leonilson, e como suas relações de enraizamento ou deslocamentos com o espaço produziam sentidos de pertencimento e habitavam suas obras poéticas em constante movimentação entre o dentro e o fora, geografias afetivas e corporais, realidades e ficções. Para isso, o norte será pensar o porquê de sua única obra a céu aberto se encontrar em sua cidade natal, o sul os movimentos de pessoas e de linguagens, para a tentativa de entendimento do Nordeste como lugar de falta, revolta ou saudade, e as geografias enquanto cartografias pessoais e corporais, até se chegar ao leste, onde o “quarto de costura” será visto como paradigma e, a oeste, um amontoado de cadernos de viagens que carregam impulsos estéticos e experimentos de vida, pessoas, impressões e sonhos que fazem Leonilson querer carregar o mundo nas costas, ou, ao menos, em suas obras. Cidadão do mundo, fazia da sua arte sua bagagem.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Tésserapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectJosé Leonilsonpt_BR
dc.subjectMigraçãopt_BR
dc.subjectMemóriapt_BR
dc.subjectPoesiapt_BR
dc.subjectNomadismopt_BR
dc.subject.otherNômadespt_BR
dc.subject.otherMigraçãopt_BR
dc.titleTodos os rios levam a sua boca: migração e poesia em José Leonilsonpt_BR
dc.title.alternativeTodos os rios levam a sua boca”: migration and poetry in José Leonilsonpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://seer.ufu.br/index.php/tessera/article/view/60666pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4657-7609pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8732-2939pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Todos os rios levam a sua boca migração e poesia em josé leonilson.pdf478.6 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.