Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/57673
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorSidnei Huebert Dos Santospt_BR
dc.creatorRoselene Alves Amânciopt_BR
dc.date.accessioned2023-08-10T00:20:52Z-
dc.date.available2023-08-10T00:20:52Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume8pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage161pt_BR
dc.citation.epage181pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.23925/2358-4122.2021v8i1p161-181pt_BR
dc.identifier.issn2358-4122pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/57673-
dc.description.abstractThis paper is a part of the work to finish a specialization course that aimed to analyze the contributions of a sequence of activities, of Van Hiele model’s based , for the development of the geometric thinking of sixth grade students at an Belo Horizonte city public school . These activities were developed in such a way that students have explored objects and drawings that represented three-dimensional geometric figures and communicated their ideas, writing and orally, with and to their colleagues and also to the teacher. Students were free to express themselves using their words so that geometric concepts and terms were being constructed and refined throughout the application of the sequence of activities. The research data have been collected through notes made in a field’s diary containing descriptions and impressions about the development of the tasks, student records, photographs and video footage of the classes. The analyzes allow us to assum that the students have advanced in Geometry’s learning , and several of them have given us evidence that they have advanced from the visualization level to the analysis level.pt_BR
dc.description.resumoO presente artigo é parte do trabalho de conclusão de um curso de especialização que visou analisar as contribuições de uma sequência de atividades, fundamentada no modelo de Van Hiele, para o desenvolvimento do pensamento geométrico de estudantes do sexto ano do ensino fundamental de uma escola pública municipal de Belo Horizonte. As atividades foram desenvolvidas de forma que os estudantes fizessem explorações de objetos e desenhos que representavam figuras geométricas tridimensionais e comunicassem suas ideias, por escrito e oralmente, com e para seus colegas e também para o professor. Os estudantes tiveram liberdade de se expressarem usando suas palavras de modo que os conceitos e termos geométricos foram sendo construídos e refinados ao longo da aplicação da sequência de atividades. Os dados da pesquisa foram coletados por meio de anotações realizadas em diário de campo contendo as descrições e as impressões sobre o desenvolvimento das tarefas, registros dos estudantes, fotografias e filmagens das aulas. As análises nos permitem afirmar que os estudantes avançaram na aprendizagem da Geometria, sendo que vários nos deram indícios de terem avançado do nível de visualização para o nível de análise.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEnsino Da Matemática Em Debate-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFiguras tridimensionaispt_BR
dc.subjectGeometriapt_BR
dc.subjectEnsino fundamentalpt_BR
dc.subject.otherEducação básicapt_BR
dc.subject.otherMatemáticapt_BR
dc.subject.otherGeometriapt_BR
dc.titleO ensino de figuras tridimensionais no 6º ano do ensino fundamental: contribuições do modelo de Van Hielept_BR
dc.title.alternativeThe teaching of three-dimensional figures in the 6th year of elementary school: contributions from the Van Hiele modelpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistas.pucsp.br/index.php/emd/article/view/51750pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-7979-846Xpt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0001-9118-528Xpt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.