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dc.creatorMarcelo Magalhães Godoypt_BR
dc.creatorTélio Anísio Cravopt_BR
dc.date.accessioned2023-08-10T18:12:05Z-
dc.date.available2023-08-10T18:12:05Z-
dc.date.issued2019-
dc.citation.volume178pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage34pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.11606/issn.2316-9141.rh.2019.145694pt_BR
dc.identifier.issn0034-8309pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/57701-
dc.description.abstractDuring the 1830s and 1840s, the Minas Gerais Provincial Government invested directly in the construction of the Paraibuna Road. This road intervention required the hiring of skilled and unskilled workers. This study intends to explore the adjustment of free and freedmen workers, and the slave rental system. Emphasis is placed on the participation of skilled freedmen workers in the rental system and the negotiation for the contractual labor adjustment of a free carpenter master. Using primary sources' cross-referencing, we analyze the upward social mobility of a free mason master. The research identifies three results: (I) a social work organization characterized by intermittent work; (II) the high gross rate of return obtained by the owners of rented slaves; (III) the accumulation of money-capital and the inversion in the importation of slaves from the transatlantic slave trade.pt_BR
dc.description.resumoDurante as décadas de 1830 e 1840, o Governo Provincial de Minas Gerais investiu diretamente na construção da Estrada do Paraibuna. A intervenção viária exigiu a contratação de trabalhadores braçais e qualificados. Pretende-se neste estudo explorar o ajustamento de trabalhadores livres e libertos e o sistema de aluguel de escravos. Enfatiza-se a participação de artífices forros no sistema de aluguel e a negociação para o ajustamento contratual de trabalho de um mestre carpinteiro livre. Valendo-se do cruzamento de fontes primárias, analisa-se a mobilidade social ascendente de um mestre pedreiro livre. A pesquisa identifica três resultados: (I) organização social laboral caracterizada pelo trabalho intermitente; (II) elevada taxa bruta de retorno obtida pelos donos de escravos alugados; (III) acumulação de capital-dinheiro e a inversão na importação de escravos do tráfico negreiro transatlântico.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ECONÔMICASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista de História (São Paulo)-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTrabalhadorespt_BR
dc.subjectEscravidãopt_BR
dc.subjectAluguelpt_BR
dc.subjectTráficopt_BR
dc.subjectBrasilpt_BR
dc.subject.otherEscravidãopt_BR
dc.subject.otherMobilidade socialpt_BR
dc.subject.otherOrganização socialpt_BR
dc.titleEstado, transportes e mercado de trabalho: livres, libertos e escravos em obras públicas na província de Minas Gerais nas décadas de 1830-1840pt_BR
dc.title.alternativeState, transport and labor market: free, freedmen and slaves in public construction projects in the Minas Gerais province in the 1830s and 1840spt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/rh/a/BkJQHtmfB4yKCwy6xcFgXcc/?lang=ptpt_BR
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