Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/57701
Type: Artigo de Periódico
Title: Estado, transportes e mercado de trabalho: livres, libertos e escravos em obras públicas na província de Minas Gerais nas décadas de 1830-1840
Other Titles: State, transport and labor market: free, freedmen and slaves in public construction projects in the Minas Gerais province in the 1830s and 1840s
Authors: Marcelo Magalhães Godoy
Télio Anísio Cravo
Abstract: Durante as décadas de 1830 e 1840, o Governo Provincial de Minas Gerais investiu diretamente na construção da Estrada do Paraibuna. A intervenção viária exigiu a contratação de trabalhadores braçais e qualificados. Pretende-se neste estudo explorar o ajustamento de trabalhadores livres e libertos e o sistema de aluguel de escravos. Enfatiza-se a participação de artífices forros no sistema de aluguel e a negociação para o ajustamento contratual de trabalho de um mestre carpinteiro livre. Valendo-se do cruzamento de fontes primárias, analisa-se a mobilidade social ascendente de um mestre pedreiro livre. A pesquisa identifica três resultados: (I) organização social laboral caracterizada pelo trabalho intermitente; (II) elevada taxa bruta de retorno obtida pelos donos de escravos alugados; (III) acumulação de capital-dinheiro e a inversão na importação de escravos do tráfico negreiro transatlântico.
Abstract: During the 1830s and 1840s, the Minas Gerais Provincial Government invested directly in the construction of the Paraibuna Road. This road intervention required the hiring of skilled and unskilled workers. This study intends to explore the adjustment of free and freedmen workers, and the slave rental system. Emphasis is placed on the participation of skilled freedmen workers in the rental system and the negotiation for the contractual labor adjustment of a free carpenter master. Using primary sources' cross-referencing, we analyze the upward social mobility of a free mason master. The research identifies three results: (I) a social work organization characterized by intermittent work; (II) the high gross rate of return obtained by the owners of rented slaves; (III) the accumulation of money-capital and the inversion in the importation of slaves from the transatlantic slave trade.
Subject: Escravidão
Mobilidade social
Organização social
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ECONÔMICAS
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9141.rh.2019.145694
URI: http://hdl.handle.net/1843/57701
Issue Date: 2019
metadata.dc.url.externa: https://www.scielo.br/j/rh/a/BkJQHtmfB4yKCwy6xcFgXcc/?lang=pt
metadata.dc.relation.ispartof: Revista de História (São Paulo)
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