Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/57924
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Charles Moreira Cunhapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1253377311855009pt_BR
dc.creatorGéssica Braga de Almeidapt_BR
dc.date.accessioned2023-08-18T15:36:52Z-
dc.date.available2023-08-18T15:36:52Z-
dc.date.issued2014-10-30-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/57924-
dc.description.abstractThis paper presents the results of an investigation into the teaching of visual arts in the Family Agricultural School Tabocal, which adopts the pedagogy of alternation. Bucou to analyze how this same model features in teaching art classes approach the triangular proposed Ana Mae Barbosa. This school is located in San Francisco, the northern region of Minas Gerais and serves rural youth over ten neighbors and is based on the proposal of rural education districts. Data analysis was guided by the National Curriculum Parameters (PCNS) Art, Common Basic Curriculum (CBC) Art and the triangular proposed Ana Mae. Collected and analyzed the results showed that it is possible to develop a contextualized work in visual arts education, without losing the functionality of the proposed triangular.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho apresenta os resultados de uma investigação sobre ensino de artes visuais na Escola Família Agrícola Tabocal, que adota a pedagogia da alternância. Bucou-se analisar como esse mesmo modelo de ensino contempla nas aulas de arte a abordagem da proposta triangular de Ana Mae Barbosa. Essa escola está localizada em São Francisco, região do norte de Minas Gerais e atende jovens rurais de mais de dez municípios vizinhos e baseia- se na proposta da educação do campo. A análise dos dados foi orientada pelos Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNS) de arte, Currículo Básico Comum (CBC) de arte e a proposta triangular de Ana Mae. Os resultados colhidos e analisados apontaram que é possível desenvolver um trabalho contextualizado na educação das artes visuais, sem perder a funcionalidade da proposta triangular.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Educação do Campopt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectEnsino das Artes Visuaispt_BR
dc.subjectProposta triangularpt_BR
dc.subjectPedagogia da alternânciapt_BR
dc.subjectEducação do campopt_BR
dc.titleA arte na educação do campo: uma investigação acerca do ensino de artes visuais em uma Escola Família Agrícolapt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Educação do Campo

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Monografia - Gessica.pdf636.3 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons